Generiskt hot mot Losec i Kanada undanröjt

GENERISKT HOT MOT LOSEC® I KANADA UNDANRÖJT AstraZeneca meddelar att den kanadensiska federala domstolen har bekräftat att processerna mot Genpharm Inc är avslutade som en följd av att Genpharms registreringsansökan om att få marknadsföra generisk omeprazol blivit avslagen och att det därmed inte längre föreligger grund för domstolsförhandlingar. I mars 1999, meddelade Genpharm Inc sin avsikt att ansöka om tillstånd för marknadsföring av generisk omeprazol i kapselform i Kanada. Företaget gjorde även påståenden avseende AstraZenecas patent. AstraZeneca svarade genom att stämma Genpharm. I oktober 2000 avslog den kanadensiska registreringsmyndigheten Genpharms ansökan om att få marknadsföra en generisk omeprazol-produkt. Flera företag har under många år försökt marknadsföra generiskt omeprazol i Kanada. AstraZeneca har framgångsrikt hävdat patenträttigheterna till sina Losec-produkter och ingen generisk produkt har ännu nått marknaden. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Lucy Williams, +44 20 7304 5034 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00240/bit0002.pdf