Atea förvärvar och stärker sitt erbjudande inom videokonferens

(Sverige) Atea Sverige köper AV-företaget Impact Europes svenska bolag med 46 medarbetare på sju platser i landet. Därmed fortsätter Atea sin tillväxtsatsning inom IT-infrastruktur och stärker sitt videokonferenserbjudande. Samtidigt förvärvar Atea Norge Impact Europes norska dotterbolag.

Impact Europe Sweden AB är en ledande systemintegratör inom området bild, ljud, ljus och videokonferens och omsatte 133,6 MSEK under 2009. I och med förvärvet förstärker Atea ytterligare sin expertis inom videokonferenser med 46 nya medarbetare på 7 platser: Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Luleå, Skellefteå och Umeå. Atea blir därmed en av landets absolut största leverantörer av videokonferens och AV-utrustning. - Vi välkomnar våra nya kollegor och ser fram emot att kunna erbjuda våra kunder video- och AV-lösningar i landslagsklass över hela Sverige. Vi vill ta en större andel på den växande marknaden för videokonferenser. Med vårt redan starka erbjudande inom kommunikationssystem har vi den kompetens som krävs för att användarna ska kunna dra full nytta av tekniken, säger Lars Pettersson, vd Atea Sverige. Marknaden för videokonferenser växer kraftigt. Undersökningsföretaget IDC spår en årlig global tillväxt på 36 procent till och med 2014. Den senaste tidens flygstopp aktualiserar frågan om distansmöteslösningar i många verksamheter. - Distansmöten innebär stor besparingspotential för verksamheter med medarbetare och affärskontakter på olika geografiska platser. Det ger också större frihet, något som inte minst den senaste tidens flygstopp tydligt visat, tillägger Lars Pettersson. Förvärvet kommer att granskas av konkurrensmyndigheten i Norge.