GULD FÖR SCARLET KNIGHT I "SILVERHÄSTEN"?

GULD FÖR SCARLET KNIGHT I "SILVERHÄSTEN"? Scarlet Knight, Insert Gedé, Hilda Zonett och Digger Crown är stora profiler i lördagens V75-omgång på Solvalla. Kvartetten samlas i "Carl XVI Gustafs Silverhäst" med en halv miljon kronor i första pris. Dessutom blir det spännande V75-finaler med sammanlagt 50 miljoner i vinstpotten. Scarlet Knight (Stefan Melander) har dominerat i höst och vann Gulddivisionsloppen på Solvalla den 2 oktober och Romme den 23 oktober. Den USA-födde stjärnan har 41 segrar på 62 starter i karriären och har vunnit 15,6 miljoner kronor i prispengar. Scarlet Knight har spår åtta i "Silverhästen" och kan få svårt att nå spets i loppet. Insert Gedé (Erik Adielsson) gör sin tredje start i svensk regi och förbereds för det franska vintermeetinget. Lördagens lopp blir en riktig värdemätare inför de kommande uppgifterna. Outslitliga Hilda Zonett (Robert Bergh) vann Sto-SM och Norrländsk Varmblodsmästerskap och blir en outsider i "Silverhästen" Digger Crown och Stig H Johansson vann nyligen Gran Premio delle Nazioni (Nationernas Pris) i Milano, Italiens största medeldistanslopp. Digger Crown har i år också vunnit Sweden Cup. Med imponerande 35 segrar på 68 försök är Digger Crown på väg in i 10-miljonersklubben när det gäller prispengar. I klass II-finalen, V75 2, startar landets för tillfället segerrikaste ekipage. Little Big Horn körs av amatörtränaren Samuel Rehn och har åtta raka segrar bakom sig. I klass III-finalen, V75 4, finns en given favorit, Rado (Björn Goop) med fem raka segrar. - V75-finalerna håller överlag hög kvalitet, vilket ger spännande underhållning på Solvalla, säger Peter Wallin, chef för ATGs affärsområde Bana. Kuskarna Stefan Melander och Erik Adielsson är tillgängliga för intervjuer i Pressens Hus, Solvalla, från klockan 10.30 på lördagen. På plats finns också Solvallas nye VD Robert Karlsson och nye sportchefen Hans G Lindskog. TV-tider, lördag: TV4 Nyhetsmorgon med travservice cirka 10.45, TV4 17.30-18.20, Vinnare V75. Söndag: TV4 16.45-17.30, Vinnare V65. För ytterligare information: Peter Wallin, chef affärsområde Bana ATG Tel: 08-627 20 47 Mobil: 070-527 20 47 E-post: peter.wallin@atg.se AB Trav och Galopp - ATG - erbjuder en kombination av sport i världsklass samt spännande och underhållande spel. Tillsammans utgör detta upplevelser som blivit naturliga inslag i miljoner svenskars fritid och 2003 omsatte ATG drygt 10,5 miljarder kronor. Den mest kända produkten är V75 som är Sveriges största enskilda spelform. Spela på hästar kan man göra via 2050 spelombud, 3000 ICA-kassor, på trav- och galoppbanorna, och via Internet. Hela ATG:s överskott efter skatt, närmare 1,4 miljarder 2003, går till hästsporten i Sverige och säkerställer en positiv utveckling för dess utövare. Sedan 1979 är ATG olympisk huvudsponsor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se