Martin Malmsten årets vinnare av Atlas Copco Bergteknikpris

Utmärkelsen Atlas Copco Bergteknikpris går 2016 Martin Malmsten, Area Manager för Berggruppen i NCC Industry, för hans förmåga att ta till vara möjligheterna i ny teknik och finna innovativa lösningar som skapar förutsättningar för en säkrare och mer effektiv borrning.

Prismotivering: Med sin förmåga att se möjligheterna i ny teknik driver Martin Malmsten på leverantörernas teknikutveckling och med ett smittande engagemang lyfter han både sina medarbetare och sina projekt till nya höjder. Genom att vara öppen för innovativa lösningar skapar Martin förutsättningar för en säkrare och mer effektiv borrning, flera av hans idéer används nu som branschstandard. Kombinationen av kunnande, nytänkande och professionellt nätverkande gör Martin Malmsten till både en tillgång och en förebild för den svenska bergsbranschen”.

Martin Malmsten är född och uppvuxen i Kristineberg, ett gruvsamhälle i Västerbottens inland. Han har en gymnasial tekniktubildning i grunden och har har verkat inom NCC i 32 år varav de senaste åtta åren som Area Manager för Berggruppen i NCC Industry. Innan dess har Martin jobbat i många år på NCC Construction där han bland annat arbetade som platschef i Nordmaling och även som framgångsrik projektchef på entreprenader längst Botniabanan. Martin är en uppskattad ledare som kombinerar nyfikenhet med drivkraft och beslutsamhet. Han har själv sprängkort och en djup förståelse för bergteknik. Martin delar gärna med sig av sin kunskap till kommande generationer och är aktiv inom flera branschorganisationer.

Om Atlas Copco Bergteknikpris
Priset, som är på 100 000 kronor, utgörs av två delar, varav en är en donation på 80 000 kronor till ett eller flera utvecklingsprojekt inom bergteknik i Sverige vid högskola/universitet eller företagsoberoende institution där resultaten ska vara offentliga. Syftet är att stimulera svensk bergteknisk forskning för att befästa Sveriges världsledande roll inom bergbrytning. Den andra delen av priset är ett resestipendium på 20 000 kronor som disponeras fritt av mottagaren.

Kandidater till Atlas Copcos Bergteknikpris föreslås av den svenska gruv- och bergbrytningsbranschen och pristagaren utses av en kommitté bestående av VD för Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden och andra representanter från Atlas Copco i samarbete med ledande befattningshavare inom branschen. Årets Bergteknikpris delas ut vid Atlas Copcos Luciaseminarie den 9 december 2016 vid testgruvan som ligger under huvudkontoret i Sickla.

Atlas Copco  är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2015 hade Atlas Copco en omsättning på 102 miljarder kronor och fler än 43 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopcogroup.com.