Ny slipmaskin ökar produktiviteten med upp till 20 %

Stockholm den 6 mars 2017: Atlas Copco, en ledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar, presenterar LSV39-serien – och med den tre sätt att få en snabbare produktionsprocess.

LSV 39-serien tillgodoser branschens efterfrågan på driftsäkra kvalitetsverktyg i grovslipning, avgradning och putsning i svåråtkomliga, trånga utrymmen.

”Vi har konstruerat marknadens mest kraftfulla lamellslipmaskin i sin storlek”, säger Fredric Gatu, Product Manager Grinders. ”Med imponerande 1,8 kW i en kompakt storlek bryter vi ny mark och hjälper våra kunder att bli ännu mer produktiva. Vår nya kraftfulla LSV39 kommer att sätta ny standard i branschen!”

2 500 timmars serviceintervall

Den nya, extra slitstarka vinkelväxeln är nästintill underhållsfri. Den har ett garanterat serviceintervall på 2 500 timmar och allt som behöver göras är byta fett efter 1 000 timmars användning. Alla vinkelslipar och putsmaskiner i 39-serien har förseglade vinkelhuvuden som garanterar långa serviceintervaller.

”Med mer än 50 % högre effekt än andra slipmaskiner på marknaden är LSV39 den mest kraftfulla slipmaskinen i sin storlek. Detta beror på att den har en helt ny luftmotor”, säger Magnus Brunn, Business Manager Metal Fabrication. ”Den ökade effekten leder direkt till högre grad av materialavverkning, tester som genomförts visar på en produktivitetsökning med upp till 20 %.”

Verktygen i LSV39-serien är ergonomiskt utformade vilket minskar trötthet och påverkan på operatören. Alla modeller har greppvänliga handtag som gör dem bekväma att hålla i.

Varje verktyg har sin specifika processförbättrande funktion. Mer ingående information finns på: http://www.atlascopco.co.uk/en-uk/itba/products/Material-removal-tools/grinders/angle-grinder/lsv39

LSV39-serien:

Slipmaskiner:

LSV39 SA12-125 (slipmaskin med autobalansering som standard för minskade vibrationer)

Putsmaskiner:

LSV39 S066-M14 (6 600 rpm putsmaskin med M14-spindel)

LSV39 S085-M14 (8 500 rpm putsmaskin med M14-spindel)

LSV39 S066-5/8 (6 600 rpm putsmaskin 5/8’’-spindel)

LSV39 S085-5/8 (8 500 rpm putsmaskin 5/8’’-spindel)

LSV39 S120-5/8 (12 000 rpm putsmaskin 5/8’’-spindel)

För mer information, vänligen kontakta:

Axel Lycke, Product Manager, Atlas Copco Tools Nordic AB,
Tel. 070-226 95 09, axel.lycke@se.atlascopco.com

Wenche Dennerheim, Marketing Communications Manager, Atlas Copco Tools Nordic AB,
Tel. 072-713 83 07, wenche.dennerheim@se.atlascopco.com

Atlas Copco är en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar. Gruppen erbjuder kunder innovativa kompressorer, vakuumlösningar och luftbehandlingssystem, anläggnings- och gruvutrusning, industriverktyg och monteringssystem. Atlas Copco utvecklar produkter och service med fokus på produktivitet, energieffektivitet, säkerhet och ergonomi. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och kunder i fler än 180 länder. Under 2014 hade Atlas Copco en omsättning på 94 miljarder kronor och fler än 44 000 anställda. Mer information finns på www.atlascopco.com.

Atlas Copcos affärsområde Industriteknik erbjuder industriverktyg, monteringssystem, produkter för kvalitetssäkring, mjukvaror och service genom ett globalt nätverk. Affärsområdet bedriver utveckling för hållbar produktivitet för kunder inom fordons- och verkstadsindustrierna, underhåll och fordonsservice. De viktigaste enheterna för produktutveckling och tillverkning ligger i Sverige, Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike och Japan. www.atlascopco.se