Nya MB 1650 hydraulhammare: lägre vikt, samma höga prestanda

Atlas Copco har alltid som mål att hjälpa sina kunder få ner driftskostnaderna. Vår nya hydraulhammare MB 1650 är ett typiskt exempel på det. Den ersätter MB 1700 och har samma höga prestanda trots att den är både lättare och mer kompakt. Den nya konstruktionen ger bättre driftsäkerhet, lägre reparationskostnader och lättare åtkomst för underhåll.

Nya MB 1650 hydraulhammare väger 1 650 kg och passar bärare i viktklassen 19–32 ton. En nyhet är servicefönstret som förenklar underhållet genom enklare åtkomst. Eftersom MB 1650 saknar högtrycksackumulator blir underhålls- och reparationskostnaderna lägre.

Avancerad reglerteknik

• Hammarens prestanda optimeras med AutoControl, ett automatiskt system för slaglängdsbyte som anpassar effektbalansen mellan slagenergi och frekvens under drift.

• Atlas Copcos EnergyRecovery-funktion använder automatiskt kolvens rekylenergi för att dels öka prestandan utan ytterligare hydraulisk ineffekt, dels ge mindre vibrationer.

• Med den integrerade StartSelect-ventilen kan operatören med några få enkla steg anpassa hydraulhammarens funktion efter driftsförhållandena.

Optimerad smörjning
MB 1650 har ContiLube™ II, ett självsugande automatiskt smörjsystem som ger optimerad fettförbrukning och kontinuerlig smörjning.

Låga buller- och vibrationsnivåer
Buller- och vibrationsnivåerna hos MB 1650 minimeras med VibroSilenced Plus-systemet som har upphängning i icke-metallmaterial för att isolera hammarkroppen och försegla alla öppningar.

Effektivt dammskydd
Ett patentskyddat dammskyddssystem, DustProtector II, finns som tillval. Det förlänger komponenternas livslängd och minskar fettförbrukningen. Den inbyggda backventilen minskar mängden damm som sugs in runt verktyget och i slagkammaren.

När du vill ha jobbet gjort snabbt!
Den nya hydraulhammaren MB 1650 är ett effektivt val för ett brett spektrum av applikationer inom gruv- och bergbrytning, rivning och renovering och metallurgi.

– slut –

För mer information, kontakta:
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Tomas Ulander, Business Line Manager Construction Tools
Telefon: +46 (0)70 532 34 71, e-post: tomas.ulander@se.atlascopco.com

Atlas Copco is a world-leading provider of sustainable productivity solutions. The Group serves customers with innovative compressors, vacuum solutions and air treatment systems, construction and mining equipment, power tools and assembly systems. Atlas Copco develops products and service focused on productivity, energy efficiency, safety and ergonomics. The company was founded in 1873, is based in Stockholm, Sweden, and has a global reach spanning more than 180 countries. In 2015, Atlas Copco had revenues of BSEK 102 (BEUR 11) and more than 43 000 employees. Learn more at www.atlascopco.com.

Atlas Copco Construction Tools is a division within Atlas Copco´s Construction Technique business area. It develops, manufactures and markets hydraulic, pneumatic, and petrol-driven equipment for demolition, recycling, compaction, rock drilling and concrete applications. Products are marketed and sold under several brands through a worldwide sales and service organisation. The division is headquartered in Essen, Germany, and has production units in Europe, India and Asia.