Produktivitetsgiganten slår till och fyller tio!

Vilken tioåring slår med en kraft som motsvarar tio elefanters, eller landningstrycket för en Airbus 380? Svaret är Atlas Copco HB 10000, världens största serietillverkade hydraulhammare. Ända seden den lanserades 2007 har jättemaskinen HB 10000 varit en framgångssaga som har hjälpt bergbrytare över hela världen bli exceptionellt produktiva.

Lanseringen av HB 10000 var en viktig anpassning till ett framväxande marknadssegment – användning av hydraulhammare som kostnadseffektiva produktionsmaskiner för primärbrytning och ett verkligt ekonomiskt alternativ när möjligheterna till borrning och sprängning är begränsade.

Legendarisk brytkraft
HB 10000 har en brytkraft som har blivit legendarisk. Den kraft som genereras vid en enda träff mellan kolv och arbetsverktyg motsvarar en massa på ungefär 760 ton, och slagfrekvensen är upp till 380 slag per minut. En entreprenör som hade fått i uppgift att hantera massbrytning av 34 000 kubikmeter berg i New York: ”HB 10000 träffar som ett godståg. Det är nästan otroligt vad den kan klara!”

Jim Dupuis, vd och ägare till Earthmoving Contractors Pty Ltd (EMC) i Brisbane i Australien, tillägger: "HB 10000 bryter mer än dubbelt så mycket som vår vanliga sjutons hammare. Om man räknar på det per timme, dag, vecka, månad och år blir det en väldig produktionsökning".

Torsten Ahr, Vice President Marketing Hydraulic Attachment Tools, ser tillbaka: ”Redan i prototypfasen stod det klart att HB 10000 skulle bli en fullträff. Vi fick flera seriösa förfrågningar från företag där våra prototyper hade testas redan innan produktionsmodellen började säljas.”

Avancerade tekniska funktioner

HB 10000 väger 10 ton och är konstruerad för användning med bärare i viktklassen 85–140 ton. Den har alla de vanliga tekniska egenskaperna hos Atlas Copcos populära serie med medeltunga och tunga och hydraulhammare.

• StartSelect: hammarens start- och avstängningsfunktion kan anpassas till arbetsförhållandena.
  • AutoControl ger optimal balans mellan slagenergi och slagfrekvens för att maximera slagprestandan. AutoControl minskar kraften i tomslag och styr extraenergin.
  • PowerAdapt: om oljetrycket är för högt stängs hammaren av automatiskt. Det förhindrar stilleståndstid och är särskilt användbart när hammaren används på olika bärare.
  • DustProtector II: en kombination av flera avstrykare hindrar stendamm och andra oönskade partiklar från att komma in i den nedre delen av hydraulhammaren.
  • ContiLube® II: en automatisk smörjenhet som garanterar att hammaren hela tiden får optimal smörjning.

__________________________________________

Tekniska specifikationer: HB 10000

Bärarens viktklass: 85–140 ton

Arbetsvikt: 10 000 kg

Oljeflöde: 450–530 l/min

Drifttryck: 160–180 bar

Slagfrekvens: 250–380 bpm

Verktygsdiam: 240 mm

___________________________________________

För mer information, kontakta:
Atlas Copco Construction Technique Scandinavia
Tomas Ulander, Business Line Manager Construction Tools
Telefon: +46 (0)70 532 34 71, e-post: tomas.ulander@se.atlascopco.com

Atlas Copco is a world-leading provider of sustainable productivity solutions. The Group serves customers with innovative compressors, vacuum solutions and air treatment systems, construction and mining equipment, power tools and assembly systems. Atlas Copco develops products and service focused on productivity, energy efficiency, safety and ergonomics. The company was founded in 1873, is based in Stockholm, Sweden, and has a global reach spanning more than 180 countries. In 2015, Atlas Copco had revenues of BSEK 102 (BEUR 11) and more than 43 000 employees. Learn more at www.atlascopco.com.

Atlas Copco Construction Tools is a division within Atlas Copco´s Construction Technique business area. It develops, manufactures and markets hydraulic, pneumatic, and petrol-driven equipment for demolition, recycling, compaction, rock drilling and concrete applications. Products are marketed and sold under several brands through a worldwide sales and service organisation. The division is headquartered in Essen, Germany, and has production units in Europe, India and Asia.