Atlas Copco-divisionen Industrial Tools and Equipment lanserar e-handel på nätet Atlas Copco Tools och Assembly Systems, två företag inom divisionen Atlas Copco Industrial Tools and Equipment, lägger e-handel till de tjänster som redan erbjuds på Internet. Initialt kommer distributörer kunna placera och följa order på Internet, och snart kommer ytterligare funktionalitet att erbjudas för att skapa mervärde både för distributören och för slutkunden. "Genom att ständigt förbättra vårt erbjudande av elektroniska tjänster, med snabb fullständig information och interaktivitet, strävar vi efter att uppnå ökad kundtillfredställelse", sa Peter Möller, chef för Atlas Copco Industrial Tools and Equipment. "Våra säljare och distributörer kommer därigenom att få möjlighet att ägna mer tid åt fördjupade kundkontakter, service och demonstrationer av verktyg och utrustning." I första e-handelsfasen kommer s.k. pilothandelsplatser att introduceras, där distributörer kan placera order och följa dessa via webben. Parallellt med detta så kommer säljbolag, vilka ännu inte har lanserat sina sajter att få ökat stöd för att skynda på processen. I början av det fjärde kvartalet kommer Atlas Copco Tools att lansera den andra fasen i projektet, vilken inkluderar mer funktionalitet och värdeskapande tjänster. Distributörer kommer att erbjudas tillgång till produkt-, pris- och leveransinformation on-line. De kommer också att kunna placera ordern direkt och sedan följa den genom hela flödet fram till den slutliga leveransen. Atlas Copco Industrial Tools and Equipment, en division inom affärsområdet Industriteknik, är en ledande tillverkare av industriverktyg och monteringssystem. Divisionens huvudsakliga kundbas finns inom bilbranschen och industriföretag. Ytterligare information finns tillgänglig på hemsidan: www.atlascopco.com/tools/ Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 1999 uppgick företagets omsättning till 36 234 MSEK, med 97 procent av omsättningen utanför Sverige och företaget hade mer än 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem och relaterad service och maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco.com Atlas Copco Industrial Atlas Copco AB, Sweden Tools and Equipment Christer Bülow, Manager Annika Berglund, Group Sector Tools Communications Tel:+ 46 8 743 9350 Tel: + 46 8 743 8070 Mobil: + 46 70 5579350 Mobil: + 46 70 322 8070 christer.bulow@atlascopco.com annika.berglund@atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/15/20000615BIT00460/bit0002.pdf