Atlas Copco får banbrytande order från Iran

Atlas Copco får banbrytande order från Iran Atlas Copco Craelius, en division inom Atlas Copco-gruppen, har fått en stor order värd närmare 100 miljoner kronor från Iran Water & Power Resources Development Company (IWPC). I ordern ingår 20 borriggar som ska användas för konstruktions- och injekteringsarbeten vid Karoun III-dammen i Iran. Leveransen av Atlas Copcos utrustning kommer att ske under året. "Ordern är ytterligare ett bevis för att Atlas Copco är marknadsledande inom området kärnborrning och injektering," säger Freek Nijdam, chef för affärsområdet anläggnings- och gruvteknik. "Ordern från Iran är en av de största som Atlas Copco Craelius någonsin har fått, och visar att man gör nya framsteg på en konkurrensutsatt marknad. Kunderna har positivt tagit emot den tekniska utvecklingen som Atlas Copco går i spetsen för." Ordern till Iran består bland annat av 20 borriggar, tillbehör, och injekteringsutrustning. Atlas Copco och IWPC har samarbetat tidigare i olika dammprojekt i Iran. Ordern bedöms som banbrytande och bör kunna ge ytterligare affärsmöjligheter för andra divisioner inom Atlas Copco. Utrustningen kommer framför allt att användas till förstärkningsarbeten både i dammkonstruktionen och i berggrunden. Den kommer också att användas vid tätning av sprickor i dammväggarna genom injektering, något som blivit Atlas Copco Craelius specialitet. Dammens huvudsakliga syfte är att producera elenergi, men omfattar även ett bevattningssystem som kommer att förse nordöstra Iran med konstbevattning. Detta är den tredje dammen som byggs i Karoun, och kraftverket kommer ensamt att generera 2000 MW elenergi till framför allt industrier och jordbruk. Karoun III-projektet beräknas kosta omkring 1 350 MSEK och beräknas ta sex år att bygga. Kraftverket kommer att bli det största i Iran. Atlas Copco Craelius, en division inom Atlas Copco-gruppen, utvecklar, tillverkar och marknadsför utrustning för prospekteringsborrning och grundförstärkning. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 1999 uppgick företagets omsättning till 36 234 MSEK, med 97 procent av omsättningen utanför Sverige och företaget hade mer än 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför elektriska och pneumatiska verktyg samt produkter för luft- och gaskompression, bergbrytning, lätt entreprenad och demolering, monteringssystem och relaterad service och maskinuthyrning. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco.com För ytterligare information kontakta Björn Rosengren, Verkställande direktör, Atlas Copco Craelius AB, tel 08-587 785 01 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00200/bit0002.pdf