Atlas Copco förstärker närvaron i Asia

Atlas Copco förstärker närvaron i Asia Stockholm, 7 mars 2003-Kinesiska myndigheter har godkänt att Atlas Copco blir ensam ägare till samriskbolaget Wuxi Atlas Copco Compressor Co. Ltd. Tidigare var ägarandelen 92%, men ägs nu till 100% av Atlas Copco (China) Investment Co. Ltd. Företagsnamnet förblir oförändrat. Övertagandet ligger i linje med Atlas Copcos strategi att öka närvaron i Asien samtidigt som företaget vill äga så stor andel som möjligt i företag där investeringar görs. Wuxi Atlas Copco Compressor Co. Ltd grundades 1994 och har 80 anställda. Företaget tillverkar kompressorer från 5 till 250 kW för den kinesiska industrin, främst till segmenten textil-, kemi- och elektronikindustri, hushållsapparater samt kraftverk. Atlas Copco har varit aktiv på den kinesiska marknaden i över 80 år. Under 2002 stärktes ställningen ytterligare då ännu ett varumärke för kompressorer lades till den kinesiska varumärkesportföljen i och med förvärvet av den kinesiska kompressortillverkaren Liuzhou Tech Machinery Co. Ltd. (Liutech). För att ytterligare stärka verksamheten i Asien har Atlas Copco nyligen även övertagit ägandet i sina säljbolag i Thailand och Vietnam. I slutet av 2002 skrevs en överenskommelse under om att förvärva de återstående 51% av aktierna i Atlas Copco Diethelm Ltd. i Thailand. Företaget ägs nu helt av Atlas Copco och har bytt namn till Atlas Copco (Thailand) Ltd. Dessutom har ett nytt företag grundats, Atlas Copco Service (Thailand) Ltd. Det ska främst sköta service och uthyrning till den thailändska marknaden. Atlas Copco (Vietnam) Ltd. är ett helägt dotterbolag till Atlas Copco (Thailand) Ltd. Företagen i Thailand och Vietnam ansvarar för försäljning och service av Atlas Copcos kompressorer, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg samt tillbehör i sina respektive länder. KONTAKTA: Magnus Gyllö, vice VD, Atlas Copco (China) Investment Company Ltd Tel + 86 1380 1635, magnus.gyllo@cn.atlascopco.com Joanna Canton, Mediarelationer, Atlas Copco AB Tel + 44 1442 222312, joanna.canton@uk.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till cirka 48 miljarder svenska kronor (5,2 miljarder euro), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00590/wkr0002.pdf