Atlas Copco förvärvar kinesisk bergborrverksamhet

Atlas Copco förvärvar kinesisk bergborrverksamhet Stockholm, 31 oktober 2003- Efter berörda myndigheters godkännande har Atlas Copco (China) Investment Company Ltd. idag förvärvat tillgångar från det kinesiska bergborrs-företaget Shenyang Rock Drilling Machinery Co. Ltd. Den årliga omsättningen för verksamheten är cirka MSEK 110. Köpeskillingen har inte offentliggjorts. Shenyang Rock Drilling Machinery Co. Ltd., med säte i Shenyang i Liaoning-provinsen, är Kinas ledande tillverkare av pneumatisk bergborrutrustning för gruv- och anläggningsindustrin. Förvärvet ligger i linje med Atlas Copcos strategi att expandera i Asien och kompletterar varumärket Atlas Copcos starka position inom gruv- och anläggningsverksamhet i den kinesiska regionen. "Det här förvärvet är unikt i Kina eftersom vi köper design, varumärke, monteringsenheter och försäljningskanaler," säger Björn Rosengren, chef för affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik. "Genom förvärvet får vi ett distributionsnät med lokalkontor på 29 platser, något som blir oerhört värdefullt i vår strävan att penetrera marknaden bättre." Ett nytt helägt bolag, Atlas Copco (Shenyang) Construction and Mining Equipment Ltd., har bildats till följd av förvärvet. Företaget ingår i Atlas Copcos affärsområde Anläggnings- och gruvteknik och sysselsätter 204 personer i Kina. Samtidigt har Atlas Copco (China) Investment Company Ltd. bildat ett samägt bolag med Shenyang Rock Drilling Machinery Co. Ltd för tillverkning av komponenter till bergborrproduktion. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder kronor (EUR 5,2 miljarder), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com KONTAKTA: Björn Rosengren, vice VD och chef för affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik 08-743 8314 eller 070-417 85 02, bjorn.rosengren@se.atlascopco.com Claes Ahrengart, divisionschef Atlas Copco Construction Tools 08-743 9615 eller 070-373 9615, claes.ahrengart@se.atlascopco.com Cathrine Gustafsdahl, Informationschef, Atlas Copco AB 08-743 8074 eller 070-349 8074, cathrine.gustafsdahl@se.atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/31/20031031BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/31/20031031BIT00060/wkr0002.pdf