Atlas Copco förvärvar tillverkare av borrmaskinstillbehör för professionella elverktyg Stockholm, 18 mars 2003-Idag har Atlas Copco Holding GmbH signerat en överenskommelse om att förvärva DreBo Werkzeugfabrik GmbH i Altshausen, Tyskland. Företaget tillverkar installations- och hammarborr för att borra i byggsten. I förvärvet ingår även DreBos distributionscenter i USA. Köpeskillingen har inte offentliggjorts. Förvärvet är föremål för berörda myndigheters godkännande. DreBo är en av världens ledande tillverkare av installations- och hammarborr vilka används inom byggindustrin. Företaget har en årlig omsättning på cirka MSEK 230 och 160 anställda. Förvärvet ligger i linje med Atlas Copcos affärsområde Industritekniks strategi att utveckla tillbehörssortimentet för de professionella elverktyg, som affärsområdet utvecklar och tillverkar. "Genom förvärvet utökar vi vårt produktsortiment och förbättrar vårt erbjudande som rör användningen av produkten. På så sätt förbättrar vi vårt stöd och servicen till våra kunder," säger Göran Gezelius, chef för affärsområdet Industriteknik. "Borrtillbehören från DreBo ger oss en möjlighet att ytterligare öka vår närvaro hos våra viktigaste kundgrupper." Efter förvärvet kommer DreBo att fortsätta sin verksamhet som ett självständigt bolag och arbeta med sin nuvarande kundbas. Ny VD blir Markus Dreps, son till företagets grundare och ägare. KONTAKTA: Göran Gezelius, vice VD och chef för affärsområdet Industriteknik, 08-743 8505, goran.gezelius@se.atlascopco.com Annika Berglund, Informationsdirektör, Atlas Copco AB 08-743 8070 eller 070-322 8070, annika.berglund@se.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder kronor (EUR 5,2 billion), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har omkring 26 000 anställda. Atlas Copcos företag utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, CP Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco- group.com Atlas Copco är en stor tillverkare och leverantör av professionella elverktyg genom de två divisionerna Milwaukee Electric Tools, USA, och Atlas Copco Electric Tools, Tyskland, som båda ingår i Atlas Copcos affärsområde Industriteknik. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00730/wkr0002.pdf