Atlas Copco genomför förvärv av Krupp Berco Bautechnik GmbH

Atlas Copco genomför förvärv av Krupp Berco Bautechnik GmbH Stockholm den 3 juni 2002-Efter berörda myndigheters godkännande har Atlas Copco Berema AB, Atlas Copco Holding GmbH och Atlas Copco France Holding S.A. genomfört förvärvet av Krupp Berco Bautechnik GmbH i Tyskland och dess systerbolag i Frankrike, som ingick i ThyssenKruppTechnologies AG. Köpeskillingen har ej offentliggjorts. Krupp Berco Bautechnik är en världsledande tillverkare hydrauliska hammare och krosstänger för anläggnings- och gruvindustrin. Företagen har en årlig omsättning på cirka MSEK 600 och 420 anställda. Förvärvet trädde i kraft den 1 juni 2002. Krupp Berco Bautechnik ingår nu i Atlas Copco Construction Tools, en division inom affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik. Förvärvet ligger i linje med divisionens strategi att växa inom området demoleringsvertyg. KONTAKTA: Claes Ahrengart, chef för divisionen Atlas Copco Construction Tools 08-743 9615, 070-373 9615, claes.ahrengart@atlascopco.com Lotta Bynke, Informationschef Atlas Copco Construction Tools 08-743 9602, 070-519 9602, lotta.bynke@atlascopco.com Cathrine Gustafsdahl, Informationschef, Atlas Copco AB 08-743 8074, 070-349 8074, cathrine.gustafsdahl@atlascopco.com Atlas Copco Construction Tools är en division inom affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik. Bolaget utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer spett samt borrmaskiner som drivs av tryckluft, bensin eller hydraulik under varumärket Atlas Copco samt marknadsför och säljer elektriska hammare och tryckluftsverktyg under varumärkena Kango och Chicago Pneumatic. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2001 uppgick företagets omsättning till 51 miljarder svenska kronor, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har nästan 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/03/20020603BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/03/20020603BIT00520/wkr0002.pdf