Atlas Copco-ingenjör tilldelas Ljungströmpriset för utveckling av turbindrivna slipmaskiner Stockholm, 25 juni 2002 -- Rolf Jakobsson, Atlas Copco Tools and Assembly Systems, har tilldelats det prestigefyllda Ljungström-priset för utveckling av turbindrivna slipmaskiner för industriellt bruk. Ljungströmpriset belönar enastående prestationer inom maskinteknik och det delas ut vart tredje år av SMR (Svenska Mekanisters Riksförening). Rolf Jakobsson tog emot Ljungströmpriset för sin banbrytande verktygsdesign. Jan-Gunnar Persson, SMRs ordförande gav följande motivering: "Jakobsson är en mycket innovativ och idérik konstruktör som utvecklat en framgångsrik serie industrislipmaskiner med tryckluftsdrivna turbinmotorer. Dessa har osedvanligt god prestanda och verkningsgrad." Dessa handhållna turbinslipmaskiners låga vikt och höga effekt minskar den fysiska belastningen på operatören. Dessa egenskaper har revolutionerat slipning vid tunga applikationer, såsom inom gjuterier och skeppsvarv. Förutom att göra livet lättare för operatörer världen över, har Jacobssons arbete gett Atlas Copco ett försprång inom området för industriell slipning. Som ett resultat av hans nydanande idéer började Atlas Copco 1993 att tillverka den första generationen turbinslipmaskiner, som fick stort genomslag på marknaden. Andra generationen lanserades under 1998. Nu pågår introduktionen av den tredje generationens turbindrivna maskiner. Flaggskeppet är turbinslipmaskinen Atlas Copco GTG 21, ett verktyg som med ett markant högt förhållande effekt/vikt och snabb avslipningsförmåga ökar produktiviteten betydligt vid de tyngre slipoperationerna. Till redaktionen: Ljungströmpriset instiftades 1971 av SMR (Svenska Mekanisters Riksförening) till minne av två av Sveriges mest prominenta uppfinnare, Birger och Fredrik Ljungström. Birger Ljungström (1872-1948) uppfann en cykel med ett fritt hjul och ett bakhjul med broms. Tillsammans med brodern Fredrik Ljungström (1875-1964) uppfann han tryckkokare och en ny typ av ångturbin. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2001 uppgick företagets omsättning till 51 miljarder svenska kronor, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har nästan 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com KONTAKTA: Inger Brahme, Informationschef, Atlas Copco Tools and Assembly Systems, 08-743 9574, alt. 070-308 9574, inger.brahme@atlascopco.com Cathrine Gustafsdahl, Informationschef, Atlas Copco AB 08-743 8074, alt. 070-3498074, cathrine.gustafsdahl@atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/25/20020625BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/25/20020625BIT00340/wkr0002.pdf