Atlas Copco ökar fokus på gas- och processindustrin

Report this content

Atlas Copco ökar fokus på gas- och processindustrin Stockholm den 24 januari 2003-Vid årsskiftet genomförde Atlas Copcos affärsområde Kompressorteknik en omstrukturing av sin division Applied Compressor and Expander Technique (ACT). Som ett resultat har ett av divisionens två produktbolag, Atlas Copco Comptec i USA, flyttats till affärsområdets division Oil-free Air. Målet är att växa på den världsomfattande marknaden för luftdrivna centrifugalkompressorer genom en gemensam organisation för försäljning och eftermarknad. "Genom förändringen får vi en enad global försäljnings- och serviceorganisation, som kommer att marknadsföra och sälja det kompletta sortimentet av oljefria skruvkompressorer och luftdrivna centrifugalkompressorer. Därmed får vi en gemensam strategi för produktutvecklingen av centrifugalkompressorer," säger Bengt Kvarnbäck, chef för affärsområdet Kompressorteknik. I samband med omorganisationen byter divisionen namn till Gas and Process, för att bättre spegla den framtida inriktningen. Genom produktbolaget Energas i Tyskland blir divisionen ansvarig för produktion, marknadsföring och försäljning av kundanpassade centrifugalkompressorer och expansionsturbiner till främst gas- och processindustrin. André Schmitz, tidigare chef för Atlas Copco (India) Ltd, har utnämnts till divisionschef. Omstruktureringen blir mest märkbar i USA. Där har Atlas Copco Comptec och Atlas Copco Compressors Inc. slagits samman till ett bolag, Atlas Copco Compressor Technique U.S. Med gemensam kraft får de bättre möjlighet att möta kundernas behov. Det finns fem divisioner inom affärsområdet Kompressorteknik: Gas and Process, Oil-free Air, Industrial Air, Portable Air och Airtec. KONTAKTA: Bengt Kvarnbäck, affärsområdeschef, Kompressorteknik +32 3 870 21 10, bengt.kvarnback@atlascopco.com Joanna Canton, Mediarelationer, Atlas Copco AB +44 1442 222312, joanna.canton@uk.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2001 uppgick företagets omsättning till 51 miljarder svenska kronor, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har nästan 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/24/20030124BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/24/20030124BIT00310/wkr0002.pdf