Atlas Copco stärker verksamheten för bygg- och anläggningsmaskiner

Atlas Copco stärker verksamheten för bygg- och anläggningsmaskiner Stockholm 30 oktober 2003-Atlas Copco Construction Tools, en division inom Atlas Copco-gruppen, har tillkännagivit en omorganisation av sin verksamhet i Essen, Tyskland. Anledningen är den rådande situationen i bygg- och anläggningsindustrin och möjligheten att skapa ytterligare synergieeffekter mellan sina verksamheter. Målsättningen är ökad effektivitet. Cirka 80 arbetstillfällen i Tyskland påverkas. Atlas Copco Construction Tools GmbH i Tyskland (fd Krupp Berco Bautechnik GmbH), är världsledande tillverkare hydrauliska hammare och krosstänger för anläggnings- och gruvindustrin. Företaget ingår sedan förvärvet 2002 i divisionen Atlas Copco Construction Tools, som har produktion i Sverige, Tyskland och Indien. "Denna omorganisation är avgörande för att säkra långsiktig tillväxt i den världsom-spännande marknaden för demoleringsvertyg," säger Claes Ahrengart, divisionschef Atlas Copco Construction Tools. "Betydande synergieffekter har åstadkommits inom marknadsföring och administration, och nu tar vi steget att skapa synergieeffekter inom produktion och distribution." Tillverkningsenheten i Essen, Tyskland, ska fokusera på medelstora och stora hydrauliska hammare samt krosstänger. De små hydrauliska hammarna koncentreras till fabriken i Kalmar medan handhållna pneumatiska verktyg kommer att tillverkas såväl i fabriken i Kalmar som i Pune i Indien. Lagerhållning och distribution ska sammanföras till Atlas Copcos distributionscenter Power Tools Distribution i Belgien. Omorganisationen kommer leda till en mer effektiv struktur generellt. Genom att sänka kostnaderna och optimera material- och lagerflöden, säkras den fortsatta tillväxten och konkurrenskraften för hydraulisk utrustning. Betydande investeringar kommer genomföras i Essen för att säkra långsiktig produktionskapacitet. Omorganisationen, vilken kräver styrelsens godkännande, är planerad att vara fullt genomförd hösten 2004. Planen påverkar cirka 80 anställda i Essen, av vilka cirka hälften redan slutit individuella överenskommelser. Ledningen samarbetar med den lokala fackföreningen i personalreduktionsfrågan. Atlas Copco Construction Tools är en division inom affärsområdet Anläggnings- och gruvteknik. Bolaget är ledande tillverkare av spett och borrmaskiner som drivs av tryckluft, bensin eller hydraulik, vilka marknadsförs under varumärket Atlas Copco. Under varumärket Chicago Pneumatic marknadsförs också hydraul- och tryckluftsverktyg. Huvudkontoret ligger i Stockholm och tillverkning sker i Sverige, Tyskland och Indien. Divisionen har ca 1100 medarbetare och produkterna säljs via Atlas Copcos världsomspännande försäljnings- och serviceorganisation. Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder kronor (EUR 5,2 miljarder), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco- group.com KONTAKTA: Erland von Redlich, chef Atlas Copco Holding GmbH +49-201-217 7350, +49-172-257 0121 Cathrine Gustafsdahl, informationschef Atlas Copco AB, 08-743 8074, 070-349 8074, cathrine.gustafsdahl@se.atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00410/wkr0002.pdf