Atlas Copco utser operativ chef för Maskinuthyrning

Atlas Copco utser operativ chef för Maskinuthyrning Stockholm den 23 april 2003-Tom Zorn har från den 16 juni utsetts till operativ chef för Atlas Copcos USA-baserade Rental Service Corporation inom affärsområdet Maskinuthyrning. Tom Zorn, som har lång erfarenhet från hyresverksamhet, är för närvarande divisionschef på TMP Worldwide. "Jag är mycket glad över att Tom börjar hos oss," säger Freek Nijdam, chef för Atlas Copcos affärsområde Maskinuthyrning. "Hans bakgrund från Ford Motor och hans erfarenhet från samarbetet med uthyrningsföretagen Hertz och Budget Rent-a-car ger honom en unik insikt i hyresverksamhet och i vår strategi för användningen av produkterna. Tom Zorn har dessutom framgångsrikt lyckats vända verksamheter och fått dem att växa." Rental Service Corporation inom affärsområdet Markinuthyrning bedriver sin verksamhet under tre välrenommerade varumärken: RSC, Prime Industrial och Prime Energy. Dessa möter efterfrågan från bygg- och anläggning, tillverkande, petrokemisk och verkstadsindustrin samt från myndigheter och husägare i USA, Kanada och Mexiko. Som operativ chef kommer Tom Zorn inledningsvis att ansvara för affärsområdets stödfunktioner, för att därefter ta över och leda hela den operativa verksamheten. Tom Zorn inledde sin karriär på Ford Motor Company, där han under åtta år hade ett antal finansiella och strategiska positioner. 1996 flyttade han till Fords dotterbolag Budget Rental Car, som ansvarig för divisionen Budget Truck Rental. Han omstrukturerade denna verksamhet och införde en strategi som vände verksamheten i positiv riktning efter fem års omsättnings- och resultatminskning. Efter ett år som vice VD för Global Strategy på Security Capital Group (ett riskkapitalbolag som ingår i GE Capital) återvände Tom Zorn till Budget Rental Car som VD för Ryder Truck Rental (TRS) och Budget Truck Rental. Efter att ha genomfört en sammanslagning mellan dessa båda företag flyttade han till TMP Worldwide för att delta i den utmaning som Internet erbjöd. Tom Zorn har en civilekonomexamen och en MBA från University of Michigan i USA. KONTAKTA: Marianne Hamilton, Personaldirektör, Atlas Copco AB, 08-743 8590 eller 070-665 8590, marianne.hamilton@se.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder svenska kronor (EUR 5,2 miljarder), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT01530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT01530/wkr0002.pdf