Atlas Copcos division Chicago Pneumatic fokuserar på två kompetensområden och inför plan för ökad synergi Stockholm den 11 september 2002-Divisionen Chicago Pneumatic har offentliggjort en plan som ska förstärka kompetensen och produktiviteten vad gäller forskning, utveckling och produktion av pneumatiska industriverktyg, elektriska åtdragningsverktyg och monteringssystem. Cirka 70 arbetstillfällen berörs i Frankrike. Målet med planen är att dra nytta av synergierna mellan divisionens två tillverkningsenheter i Frankrike och Storbritannien för att öka bolagets konkurrenskraft samt säkerställa långsiktig lönsamhet och tillväxt. "Denna effektivitetsplan och investering blir avgörande för Chicago Pneumatics långsiktiga lönsamhet och tillväxt på den internationella marknaden," säger Charlie Robison, divisionschef för Chicago Pneumatic, i Rock Hill, South Carolina, USA. Planen ska vara fullt genomförd i mitten av 2004. Som en del av planen ska all tillverkning av pneumatiska industriverktyg, vilka i dag tillverkas i Frankrike och Storbritannien, koncentreras till företagets välutrustade och utbyggda anläggning i Hemel Hempstead, Storbritannien. Planen leder även till ett bättre utnyttjande av lokala tjänster och resurser. I Nantes påverkas cirka 70 arbetstillfällen under en 18-månaders period. Förhandlingar med de lokala fackföreningarna i Nantes angående de arbetstillfällen som berörs inbegriper avgångsvederlag och stöd för att hitta nya arbeten. Divisionens växande verksamhet för elektriska åtdragningsverktyg och monteringssystem, som är baserad i Frankrike, ska tillsammans med det franska försäljningsbolaget flytta till en ny, mer ändamålsenlig fastighet i närheten av den nuvarande i Nantes, Frankrike, för att där bilda ett kompetenscenter för denna verksamhet. KONTAKTA: Charlie Robison, divisionschef, Chicago Pneumatic, USA +1 803 817-7003, charlie.robison@chicagopneumatic.com Jeff Bushardt, vice VD och personalchef, Chicago Pneumatic-divisionen, USA +1 803 817-7030, jeff.bushardt@chicagopneumatic.com Cathrine Gustafsdahl, informationschef, Atlas Copco AB 08-743 8074 eller 070-349 8074, cathrine.gustafsdahl@atlascopco.com Chicago Pneumatic är ledande tillverkare av pneumatiska handverktyg för industrin samt monteringssystem. Chicago Pneumatic, Desoutter och Georges Renault bildar tillsammans divisionen Chicago Pneumatic. Mer information finns på företagets hemsida www.chicagopneumatic.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2001 uppgick företagets omsättning till 51 miljarder svenska kronor, med 98 procent av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har nästan 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00240/wkr0002.pdf