Atlas Copcos förvärv av DreBo genomfört

Atlas Copcos förvärv av DreBo genomfört Stockholm, 4 april 2003- Efter berörda myndigheters godkännande har Atlas Copco Holding GmbH i dag förvärvat DreBo Werkzeugfabrik GmbH i Altshausen, Tyskland. Företaget tillverkar installations- och hammarborrar för att borra i byggsten. DreBos distributionscenter i USA ingår också i förvärvet. Köpeskillingen har inte offentliggjorts. DreBo är en av världens ledande tillverkare av installations- och hammarborrar som används inom byggindustrin. Företaget har en årlig omsättning på cirka MSEK 230 och 160 anställda. DreBo Werkzeugfabrik GmbH ingår nu i divisionen Atlas Copco Electric Tools inom affärsområdet Industriteknik. Förvärvet ligger i linje med strategin att utveckla tillbehörssortimentet för professionella elverktyg. DreBo fortsätter sin verksamhet som ett självständigt bolag och arbeta med sin nuvarande kundbas. KONTAKTA:Annika Berglund, Informationsdirektör, Atlas Copco AB 08-743 8070 eller 070-322 8070, annika.berglund@se.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder kronor (EUR 5,2 billion), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har omkring 26 000 anställda. Atlas Copcos företag utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, CP Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco- group.com Atlas Copco är en stor tillverkare och leverantör av professionella elverktyg genom de två divisionerna Milwaukee Electric Tools, USA, och Atlas Copco Electric Tools, Tyskland, som båda ingår i Atlas Copcos affärsområde Industriteknik. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030404BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030404BIT00820/wkr0002.pdf