Fredrik Möller ny chef för Atlas Copco Tools and Assembly Systems

Fredrik Möller ny chef för Atlas Copco Tools and Assembly Systems Stockholm den 7 februari, 2003-Fredrik Möller har utnämts till chef för Atlas Copco Tools and Assembly, en division inom Atlas Copcos affärsområde Industriteknik. Han kommer att efterträda Peter Möller som lämnar Gruppen. Fredrik Möller, som för närvarande är chef för divisionens verksamhet i Nordamerika, började sin karriär på Atlas Copco Tools and Assembly (ACTA) 1990, direkt efter avslutade studier. Under sin 12 år långa karriär har han haft chefspositioner inom försäljning, marknadsföring och produktutveckling och han har en omfattande erfarenhet och kunskap från verksamheten. "Under Fredriks ledning har divisionen växt kraftigt på den nordamerikanska marknader, framför allt inom fordonsindustrin," säger Göran Gezelius, Vice VD och chef för affärsområdet Industriteknik. "Jag är övertygad om att han är rätt person att leda divisionen under ett skede där vi ska expandera på nya marknader." Fredrik Möller har en civilingenjörsexamen från Linköpings Tekniska Högskola och en MBA från Weatherhead School of Management, Cleveland, Ohio, USA. Kontakta: Göran Gezelius, Chef för affärsområdet Industriteknik Tel: 08-743 8505 goran.gezelius@atlascopco.com Marianne Hamilton, Personaldirektör marianne.hamilton@atlascopco.com Tel: 08-743 8590, alt +46 70 665 8590 Atlas Copco Tools and Assembly Systems develops, manufactures, and markets hand-held electric and pneumatic tools and assembly systems. The products are primarily sold to the automotive and general industry world- wide. With customer service centres in many parts of the world, the company offers not only a complete range of products and service, but also global project management for multi-national customers. The division employs more than 1700 people world-wide and the head quarter is located in Stockholm, Sweden. Atlas Copco Tools and Assembly Systems is a division within the Industrial Technique business area of the Atlas Copco Group. See www.atlascopco.com/tools Atlas Copco is an international industrial Group with its head office in Stockholm, Sweden. In 2002, the Group had revenues of SEK 48 billion with 98% of revenues outside Sweden, and close to 26,000 employees. The Group produces and markets compressed air equipment and generators, construction and mining equipment, electric and pneumatic tools, and assembly systems and offers related service and equipment rental. The Atlas Copco Group includes famous brands such as Atlas Copco, RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic, and AEG Power Tools. More information can be found on the web site: www.atlascopco-group.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00960/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00960/wkr0002.pdf