Milwaukee Electric Tool startar monteringsverksamhet i Mexiko

Milwaukee Electric Tool startar monteringsverksamhet i Mexiko Stockholm den 6 maj 2003-Milwaukee Electric Tool Corporation har tillkännagivit planer på att starta en mindre monteringsverksamhet i Mexiko. "Milwaukee kan dra nytta av sin kärnkompetens samtidigt som långsiktig tillväxt säkras," säger Daniel Perry, chef för Milwaukee Electric Tool Corporation. Milwaukee ingår i Atlas Copco-gruppen och är en ledande nordamerikansk tillverkare av professionella elverktyg och tillbehör. Företagets huvudkontor och en tillverkningsenhet ligger i Brookfield, Wisconsin, USA. Tillverkningsenheter finns också på ytterligare fyra platser i USA (Kosciusko, Greenwood och Jackson i Mississippi samt Blytheville i Arkansas). Företaget har dessutom ett distributionscenter i Olive Branch, Mississippi, 15 lokalkontor i USA, verksamhet i Kanada och Mexiko samt försäljning i Australien och i delar av Europa. Milwaukees plan inkluderar en flytt av monteringen av utvalda produktlinor samt reparation av returnerade varor. Planen påverkar 75-90 anställda som idag arbetar i Blytheville och i Kosciusko. Viss personalminskning förväntas lösas genom förtida pension och naturlig avgång. Planen, som inte resulterar i någon nettominskning av antalet arbetstillfällen, beräknas påbörjas inom 3 månader och ska vara genomförd före den 31 december 2003. "Vi har en väl utstakad strategi för att stärka Milwaukees position på den globala marknaden och denna strategi ska hjälpa oss att få verksamheten för verktyg och tillbehör att växa," säger Perry. Milwaukee Electric Tool Corporation är ledande tillverkare och marknadsförare av professionella, portabla elverktyg och tillbehör. För närvarande erbjuder Milwaukee mer än 400 verktygsmodeller, inklusive borrar, cirkelsågar, slipmaskiner, tigersågar och borrhammare. Dessutom erbjuder Milwaukee 3 500 tillbehör, såsom sågblad, borrar etc. Mer information finns på företagets hemsida: www.milwaukeetools.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder kronor (EUR 5,2 billion), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har omkring 26 000 anställda. Atlas Copcos företag utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, CP Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco- group.com KONTAKTA: Annika Berglund, Informationsdirektör 08-743 8070 eller annika.berglund@se.atlascopco.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/06/20030506BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/06/20030506BIT00410/wkr0002.pdf