Peter Wallenberg-pris till framgångsrik lansering av Milwaukee på ny marknad

Atlas Copcos Peter Wallenberg-pris till framgångsrik lansering av Milwaukee på ny marknad Stockholm den 23 april 2003 --Atlas Copcos prestigefulla "Peter Wallenberg Marketing and Sales Award" delas i år ut till Herbert Hermens, chef för Atlas Copco Tools Australia. Priset uppmärksammar introduktionen på en ny marknad av varumärket Milwaukee för elverktyg. Efter bara två år har det nått positionen som kundens förstahandsval. Under 2001 påbörjades lanseringen i Australien av Milwaukee, ett högprofilerat varumärke för elverktyg till professionella användare. Det innovativa lanseringskonceptet som skapades av Hermens och hans team, innebar att kunden erbjöds det "bästa av två världar", nya varumärket Milwaukee tillsammans med den kompetens Atlas Copco besitter, vilken var väl känd av marknaden. Målet var att nå en position som marknadens ledande sortiment, samtidigt som elverktyg med Atlas Copco-varumärket fasades ut. Introduktionen är en del av strategin att introducera Milwaukee globalt, istället för att som tidigare endast fokusera på Nordamerika. Idag är varumärket Milwaukee välrenommerat bland kunder och känt för sin profil "Nothing But Heavy-Duty". Atlas Copco har utvidgat sitt nätverk av distributörer och såväl försäljningsvolymer som marknadsandelar har ökat stadigt. Milwaukees starka position har också bidragit till att försäljningen ökat för AEG, Atlas Copcos andra varumärke för elverktyg, samt för det omfattande sortimentet tillbehör. När Atlas Copco i fjol påbörjade lanseringen av varumärket Milwaukee i Europa, drog säljorganisationen nytta av de värdefulla erfarenheter som Australien kunde bidra med. Dr. Peter Wallenberg, hedersordförande i Atlas Copco AB, arbetade för Gruppen under 20 år innan han tillträdde som styrelseordförande mellan 1974-1996. Peter Wallenberg-priset delas ut till årets mest nytänkande och framgångsrika metod inom marknadsföring och försäljning. Priset delas ut i samband med Atlas Copcos bolagsstämma i Stockholm den 28 april. KONTAKTA: Annika Berglund, Informationsdirektör, Atlas Copco AB 08-743 8070 eller 070-322 8070, annika.berglund@se.atlascopco.com Atlas Copco är en internationell verkstadsgrupp med huvudkontor i Stockholm. 2002 uppgick företagets omsättning till ca 48 miljarder svenska kronor (EUR 5,2 miljarder), med 98% av omsättningen utanför Sverige. Koncernen har närmare 26 000 anställda. Atlas Copco-företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för luft- och gaskompression, entreprenad- och gruvutrustning, elektriska och pneumatiska verktyg, monteringssystem samt relaterad service och maskinuthyrning. Inom Gruppen finns ett antal framgångsrika varumärken såsom RSC, Milwaukee Electric Tool, Chicago Pneumatic och AEG Power Tools. Ytterligare information om Atlas Copco hittar ni på vår hemsida: www.atlascopco-group.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT01070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT01070/wkr0002.pdf