Time Interactive väljer IBM som totalleverantör till InfoStation

Time Interactive väljer IBM som totalleverantör till InfoStation Time Interactive, helägt dotterbolag till ATMG - Artika TIME Media Group AB (publ), har valt IBM som totalleverantör till informationskiosken InfoStation. Avtalet inkluderar bl a hårdvara, montering, föreberedande arbete med programvara, installation och support av InfoStations under de närmaste åren. - För att klara den höga försäljningstakten och snabba internationella expansionen behöver vi en partner som kan erbjuda helhetslösningar, stabilitet, global närvaro och ett starkt varumärke. Därför valde vi IBM, säger Anders Björklin, projektledare på Time Interactive. - Affären är ett resultat av IBM:s kraftfulla satsning på NetGen-företag. Time Interactive valde IBM på grund av vår bredd och flexibilitet, säger Tomas Jonsson på IBM. Första kundinstallationen i oktober Den första kundinstallationen med IBM:s hårdvara och tjänster sker under oktober. Det är Ideella spels dotterbolag Microshop, som har beställt installation av InfoStation hos ett hundratal tobakister runt om i landet. Ideella Spel är ett unikt spelbolag vars överskott oavkortat går till de ideella organisationer som äger företaget. Ideella Spel ägs av bl a BRIS, Cancerfonden, Svenska Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet. Microshops huvudsakliga verksamhet är att bedriva E-spel och E-handel. Affären innebär att Microshop använder InfoStation som en digital spelstation för spel från Ideella Spel. Spelmotorn är utvecklad av Time Interactive och finns på en server på Island. InfoStation ger dig multimedia på stan InfoStation är en smakfullt designad multimediakiosk med pekskärm som installeras på exempelvis offentliga platser som hotell, torg, järnvägsstationer, turistbyråer etc. Den används också i butiker som informationsstöd eller spelstation. Systemet bakom InfoStation heter Time Interactive Backoffice, TIBO. TIBO ger också Time Interactive möjlighet att förpacka och sända viss information och multimedia till utvalda InfoStations. IBM NetVista blir kärnkomponenten i InfoStation Samarbetsavtalet med IBM innebär att Time Interactives InfoStation i fortsättningen baseras på IBM:s hårdvara med nätverks-PC:n IBM NetVista som huvudkomponent. Avtalet inkluderar även IBM:s servrar och tjänster med 4 timmars avhjälpningsservice och support via IBM:s egna callcenter. I framtiden kommer IBM:s platta pekskärmar att ingå i InfoStation. Det är IBM Personal Systems Group och IBM Global Services som levererar hårdvaran och tjänsterna. För mer information: Magnus Aideborn, VD, ATMG-Artika TIME Media Group AB (publ), mobil 070-913 71 00 Tomas Jonsson, IBM Svenska AB, tel 040-25 82 49 mobil 070-793 04 49, e-post tomas.jonsson@se.ibm.com Anders Björklin, Time Interactive Scandinavia, mobil 070-639 57 09, e-post bjorklin@timeinteractive.se Nils Blomgren, IBM Svenska AB PSG, tel 08-793 52 74, mobil 070-793 52 74, e-post nils.blomgren@se.ibm.com Om ATMG ATMG utvecklar och investerar i skandinaviska onoterade företag med exponering mot TIME-sektorn. Med bolag som har potential att bli branschledare, bygger ATMG en ledande företagsgrupp inom TIME-sektorn. ATMG fokuserar på media- och informationsprojekt som kombinerar IT, Telecom, interaktiv media och traditionell media. ATMG är noterat på Aktietorget, ticker ATMG. Om IBM IBM är världens största leverantör av IT-relaterade tjänster och produkter. Under 1999 omsatte IBM mer än 87 miljarder dollar och är den globalt ledande leverantören av e-business lösningar. IBM har 307.000 anställda och finns i över 160 länder. För mer information om IBM besök vår hemsida www.ibm.com/se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00120/bit0002.pdf