Atos Origin tecknar ett outsourcingavtal med Schenker om on-demand-tjänster

STOCKHOLM, 17 november, 2004. Atos Origin, ledande internationell leverantör av IT-tjänster, meddelar idag att de tecknat ett 6-årigt outsourcingavtal med logistikjätten Schenker om IT-tjänster on-demand. Avtalet som är värt ca 700 miljoner kronor är ett globalt samarbetsavtal. Ett team från Atos Origins Göteborgskontor kommer att leda arbetet.

Enligt överenskommelsen kommer alla IT-tjänster att vara kapacitetsbaserade. Schenker kommer inte att inneha någon egen IT-infrastruktur, utan kommer att utöka respektive minska kapaciteten beroende på verksamhetens behov. Tjänsterna är uppbyggda på en ITIL-kompatibel modell, ‘Continuous Service Delivery Model’ (CSDM), vilket garanterar enhetlighet och kvalitet. Atos Origin var tidigt ute med en ITIL-modell och utvecklade aktivt en standard för sina klienter. Atos Origins tjänster kommer att ge Schenker global tillgång till program och information alla tider på dygnet, vilket är av avgörande betydelse för företagets verksamhet. Användarna kommer att ha tillgång till sin arbetsplats oavsett om de befinner sig hemma, på resa eller på kontoret. Tommy Sulutvedt, CIO (Nordic), på Schenker säger: ”I vår verksamhet är flexibilitet avgörande för om vi ska lyckas eller ej. Vi tror att denna typ av avtal kommer att vara standard i alla typer av branscher i framtiden." Jörgen Rasmussen, CEO Nordic, Atos Origin säger: “Atos Origin har arbetat fram flexibla kapacitetsbaserade avtal som i grunden kommer att förändra hur IT-tjänster kommer att köpas in. Företagen vill ha enkla, tillförlitliga IT-system som gör att de kan koncentrera sig på sin kärnverksamhet och ha möjlighet att öka eller minska kapaciteten utan att behöva förändra systemens infrastruktur.” Presskontakt Tanja Ilic, +46 8 517 052 52, tanja.ilic@atosorigin.com