Transport Direct tilldelas utmärkelse som årets Bästa projekt inom offentliga sektorn i Storbritannien London, 29 oktober, 2004 - Atos Origin, ett ledande IT-tjänsteföretag, har glädjen att meddela att Transport Direct har tilldelats Public Sector Project of the Year Award (priset för årets bästa projekt inom den offentliga sektorn) i Computing Awards for Excellence 2004. Det är Atos Origin som har utformat och byggt upp den övergripande tekniken för Transport Direct och företaget ansvarar också för driften. Priset delades ut vid en ceremoni onsdagen den 27 oktober. En jury bestående av representanter från industri, analys och media utsåg Transport Direct-portalen (som har skapats av transportdepartementet) till vinnare bland de fem finalbidragen. Transport Direct är en omfattande onlineportal som ger tillträde till en reseplanerare för alla slags transporter, till kartor och realtidsinformation och den ger även förenklat biljettinköp. Portalen ingår som en del i den brittiska regeringens satsning att fram till 2005 ha gett allmänheten elektronisk åtkomst till 30 större tjänster. "Vi är mycket glada att Transport Direct har uppmärksammats med en så viktig utmärkelse", säger Nick Illsley, VD för Transport Direct. "Detta är ett ytterst avancerat projekt som omfattar många parter. Atos Origin har gjort ett fantastiskt jobb med att leda det konsortium som levererar och administrerar portalen, och den kommer att förbättra resenärernas val av transport avsevärt." "Vi på Atos Origin är nöjda över att Transport Direct har tilldelats denna prestigefyllda utmärkelse och vi är mycket glada att vi har fått vara med och genomföra ett så innovativt och högprofilerat projekt", säger Rob Price account director för Transport Direct hos Atos Origin. "Att samla och integrera en så stor mängd reseinformation, både tidigare, aktuell och framtida information, har varit ett enormt arbete, men den här utmärkelsen visar att hela projektet verkligen har lyckats. Transport Direct är först i världen i sitt slag, det finns faktiskt ingenting liknande." Atos Origin är ansvarigt för den övergripande projekthanteringen, vilken omfattar utformning, uppbyggnad och service för portalen. Atkins levererar reseplaneringsprogrammet, BBC Technology har utformat användargränssnittet och ESRI (UK) levererar programvara och lösningar för kartor. RTEL står för flyginformationslösningar och Microsoft levererar plattformen .Net framework. Computing Awards for Excellence belönar enskilda personers och gruppers insatser av högsta standard, och med över 300 nomineringar per år är de ytterst konkurrenskraftiga och har högt anseende. Public Sector Project of the Year tilldelas det bästa IT-projektet hos en organisation inom den offentliga sektorn, för projekt som leder till förbättring av den offentliga servicen eller till bättre effektivitet eller kostnadseffektivitet. Transport Direct kunde uppvisa bäst avkastning på investeringar, innovation, framtida tillväxtpotential, utomordentlig och framgångsrik administration tack vare Atos Origin. För mer information, kontakta: Caroline Crouch Atos Origin E-post: caroline.crouch@atosorigin.com Om Atos Origin Atos Origin är ett internationellt IT-tjänsteföretag. Verksamhetens mål är att förvandla kundens visioner till resultat med hjälp av Consulting, System Integration och Managed Operations. Företaget har en årlig omsättning på över 5 miljarder euro och sysselsätter 45 000 anställda i 50 länder. Atos Origin är världsomspännande IT-partner vid de olympiska spelen och bland kunderna finns ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, Ericsson, EDF, Euronext, Fiat, France Telecom, ING, KPN, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Standard Chartered Bank, Telecom Italia, UK Department for Work and Pensions, Unilever, Vivendi Universal och Vodafone. Atos Origin är noterat på den franska börsen (Paris Euronext Premier Marché) under namnet Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline, Atos Consulting. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/01/20041101BIT21060/wkr0001.pdf Pressmeddelande i pdf-format