AU-System i WAP-affär med Ascom

AU-System i WAP-affär med Ascom AU-System har tecknat avtal om att leverera WAP-browsermjukvara samt konsulttjänster till den schweiziska telekomkoncernen Ascom. AUS WAP Browser kommer att användas i Ascoms telefoner. - Affären med Ascom bryter ny mark när det gäller användningen av WAP i telefonisystem, säger Christer Björk, affärsområdeschef på AU-System. Ascom är bland de första som utnyttjar WAP-browsern i det fasta telefonnätet, vilket gör att telefonen blir ett alternativ till PC:n som terminal för Internetåtkomst. AU-Systems avtal med Ascom är en i raden av WAP-affärer som företaget gjort i år. Samsung har redan lanserat två WAP-telefoner med hjälp av AU- System och Motorola håller för närvarande på att utveckla nya telefoner inom ramen för ett samarbete med AU-System. Förutom mjukvara omfattar avtalen även support- och konsulttjänster. För ytterligare information, kontakta: Christer Björk, Affärsområdeschef Tel: 070-638 16 01 Om AU-System AU-System är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom dotterbolaget SandbergTrygg erbjuder bolaget även integrerade marknads- kommunikationstjänster. Stora kunder är Ericsson, Telia, Scania, MeritaNordbanken och Singapore Telecom. AU-System grundades 1974 och har för närvarande 850 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Östersund, Umeå, London, San Diego, Bangkok och Singapore. AU-System är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolen AUS. För mer information se www.ausys.se. Om Ascom Ascom är en internationellt aktiv schweizisk koncern inom telekommunikation, tjänsteautomatisering och energisystem. Koncernen har mer än 10 000 anställda och omsätter ca 3 miljarder schweizerfranc. För mer information se www.ascom.com. Om AU-System och WAP AU-System är en aktiv medlem i WAP Forum och har medverkat i utvecklingen av den WAP-browser som Ericsson använder i sina terminaler. Företaget har vidare ett distributionsavtal med Ericsson där AU-System ges rätt att licensiera WAP-browsern åt andra tillverkare av kommunikationsutrustning under namnet AUS WAP Browser. Programvaran uppfyller kraven i de senaste specifikationerna från WAP Forum och bland kunderna märks företag som Motorola, Samsung, Compaq, Hyundai Electronics och LG Electronics. AU- System erbjuder förutom licenser även konsulttjänster som tjänsteutveckling åt mobiloperatörer, lösningsutveckling, t ex säkra mobila bank- och aktiehandelstjänster, samt anpassning av AUS WAP Browser till olika miljöer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/04/20001004BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/04/20001004BIT00630/bit0002.pdf