AU-System levererar mobil tjänsteplattform åt Sense Communications

AU-System levererar mobil tjänsteplattform åt Sense Communications AU-System har utvecklat Sense Update, en lösning för mobila innehållstjänster åt den virtuella mobiloperatören Sense Communications. I AU-Systems uppdrag ingår även konsultation, implementering samt drift av lösningen. Den nyligen lanserade tjänsten ger Sense Communications kunder tillgång till en stor mängd information, såsom nyheter, börskurser, väderleksrapporter, horoskop, TV-program och spelresultat i realtid via en vanlig GSM-telefon. - Tjänsterna ger ett direkt mervärde för Sense Communications kunder eftersom man kan få ständig tillgång till uppdaterad information även utan en WAP-telefon, säger Håkan Persson, Affärsområdeschef på AU-System. Tjänsten är ett bra exempel på hur vårt breda utbud av konsulttjänster inom mobilt Internet kan användas för att snabbt ta en ny tjänst till marknaden. Funktionaliteten i lösningen bygger på en mjukvara som finns integrerad i GSM-telefonens s k SIM-kort och som möjliggör att användaren får tillgång till ett antal tjänstespecifika menyer i mobiltelefonens fönster. Användaren får sedan den efterfrågade informationen via SMS-meddelanden. Via menyerna kan användaren gå vidare och få tillgång till den önskade informationen i realtid. För ytterligare information, kontakta: Håkan Persson, Affärsområdeschef Detlef Stübe, VD AU-System AB Sense Communications AB Tel: 070-544 10 55 Tel: 0701-701 701 Om AU-System AU-System är ett ledande konsultföretag inom mobilt Internet. Genom dotterbolaget SandbergTrygg erbjuder bolaget även integrerade marknads- kommunikationstjänster. Stora kunder är Ericsson, Telia, Scania, MeritaNordbanken och Singapore Telecom. AU-System grundades 1974 och har för närvarande mer än 850 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Östersund, Umeå, London, San Diego, Bangkok och Singapore. AU-System är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolen AUS. För mer information se www.ausys.se. Om Sense Communications Sense har under innevarande år etablerat sig som Nordens största virtuella mobiloperatör, med fler än 200 000 mobiltele- och internetkunder. Företaget är i dag verksamt i Norge och Sverige och lanseras inom kort också i Danmark. När Sense i april etablerade sin mobilverksamhet i Sverige var det som den första nya mobiloperatören på sju år. Företaget planerar en börsintroduktion under hösten. För mer information se www.sense.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT01460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT01460/bit0002.pdf