Detroitsalongen: Audi visar SUV i coupe-design - Audi Q8 concept

• Nytt digitalt interiörkoncept med flera touchskärmar
  • Plug-in hybrid med 330 kW systemeffekt och 700 Nm i vridmoment
  • 2018 lanseras ny modell som baseras på konceptbilen

Audi visar upp Audi Q8 concept på North American International Auto Show (NAIAS) 2017. Premiumtillverkaren tar därmed steget in i ett nytt segment i storleksklassen – med  ett elegant alternativ till de mer traditionella SUV-modellerna. Framdrivningen sker genom en kraftfull, men ändå högeffektiv plug-in hybrid med 330 kW systemeffekt och 700 Nm i vridmoment. Konceptbilen ger en fingervisning om den nya modell som Audi kommer att lansera på marknaden 2018.

5,02 meter lång är Audi Q8 concept en imponerande nyhet i klassen. Tack vare en hjulbas på tre meter erbjuder konceptbilen gott om utrymme för passagerare och bagage. Trots den sluttande, coupelika taklinjen finns tillräckligt med huvud- och axelutrymme även i baksätet. Förarmiljön domineras av stora touchskärmar, Audi virtual cockpit som vidareutvecklats samt en ny typ av head-up display. De senare använder sig av en form av augmented reality som kombinerar information från den verkliga och virtuella världen.

“Audi Q8 concept visar på styrkan i vårt märke både inom teknik och design och ger dessutom en förhandsvisning av en kommande SUV”, enligt Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör AUDI AG. “Med helt nya lösningarna i förarmiljön gör vi det möjligt för våra kunder att uppleva konnektivitet på ett helt nytt sätt ”.

Dynamisk front och digital Matrix laserteknik

Fronten på den 2,04-meter breda Audi Q8 concept är imponerande. Den skulpterade och oktagonformade Singleframe-grillen är betydligt bredare än på dagens Audi-modeller. I Audi Q8 concept är den dessutom infattad i en ram i kontrasterade färg. Sex lodräta dubbla stag ger struktur och höjd i den bikakemönstrade insatsen. De yttre luftintagen är djup liggande, som luftintagen i en turbin. Fronten avslutas med en list i aluminium som formar den nedre kanten på stötfångaren.

Den tydliga geometrin i de låga och kilformade strålkastarna ger Audi Q8 concept en fast blick. En x-formad signatur i blått laserljus markerar den digitala Matrix lasertekniken som används för hel- och halvljus. Med mer än en million pixlar kan vägen belysas med exakt styrning. Nedanför motorhuven finns en smal LED-list för dagsljus och de dynamiska blinkersljusen. De ramar in strålkastarna, där speciella ljusribbor ger en speciell e-tron signatur.

Kraftfull siluett

Även siluetten är vidstäckt, med en höjd på 1,70 meter. Dörrarna saknar fönsterramar, vilket bidrar till den flacka taklinjen. Alla linjer i karossen är dragna upp mot bakpartiet för att öka dynamiken och stötfångare, dörrar samt sidopaneler har fått en muskulös välvning. För att öppna dörrarna används touch sensorer. De extremt flacka och vida C-stolparna är en referens till 80-talets Audi urquattro, liksom de välmarkerade och utställda hjulhusen. Designelement som vi även sett på konceptbilarna i Audi Prologue-serien. De balancerade proportionerna på Audi Q8 concept poängterar fronten och bakdelen lika mycket – vilket också är typiskt för quattro. I tröskelområdet har dörrarna försetts med borstad aluminum som kontrast till konceptbilens Bombay-blå lackering.

Kompakt bakparti

En lång takkantsspoiler skuggar den extremt flacka bakrutan som avslutas med en tydligt markerad baklucka med upphöjd kant. Ljusbandet som går över hela bredden på bakpartiet är en del av den distinkta ljussignaturen för e-tron och används både för bak- och bromsljus liksom för dynamiska blinkers. Registreringsskylten på Audi Q8 concept är placerad på en svart list mellan strålkastarna – något som känns igen från Audi urquattron. Diffusorn är gjord i aluminium i kombination med högglansig kolfiber Atlas.

Lyxig interiör för fyra – black panel döljer digital skärm

Interiören i Audi Q8 concept bjuder på gott om utrymme för fyra personer med ett bagageutrymmet på minst 630 liter. Utdragna linjer ger förarmiljön en sportig och eleganta atmosfär. Växelspaken till den åttaväxlade tiptronic-växellådan är integrerad i mittkonsolen som designats med inspiration från aktern på en segelbåt.

Instrumentpanelen har en distinkt horisontell karaktär, där den centrala skärmen integrerats i en svart högglänsande list, s.k. black panel. När den digitala skärmen är avstängd blir den osynlig och smälter in i ytan vilket ger harmoniska, flytande linjer. Nya tekniska material har använts till instrumentpanelen och kombinerats med högglansiga kolfiberapplikationer och aluminiumlister som kontrasterar till de mjuka lädersätena i finnappa och Nubuck i pastellsilver.

Nya skärmar och manöverkoncept med touchfunktion

Den eleganta interiören i Audi Q8 concept präglas av ett helt nytt manöver- och displaykoncept. Informationen överförs primärt via Audi virtual cockpit, touchdisplayer och en helt ny head-up display. Alla skärmar har en ny digital design som är koncentrerad på de viktigaste uppgifterna.

Den nya head-up display-lösningen projicerar viktig information på vindrutan direkt i förarens siktfält, och placerar dem i dess rätta miljö. En navigationspil, till exempel, visas på samma plats som en faktisk pil på vägen – vilket är en typ av s.k. augmented reality. På samma sätt presenteras signaler från förarassistanssystemen som en kombination mellan virtuella och fysiska världen.

Den vidareutvecklade Audi virtual cockpit future är ännu mer dynamisk tack vare nya funktioner. Med en upplösning på 1920 x 720 pixlar visas grafiken mer detaljerad än någonsin. I autoläget, ger den 12.3-tum stora TFT skärmen generöst med plats för kartor, listor och annan information. Kartvyn visar den valda rutten och vid inzomning visas den aktuella positionen och omgivningen i 3D. Via knapparna på ratten kan föraren byta till “performance”-läget, där hastighetsmätaren och varvräknare visas i ett tredimensionellt perspektiv.

Alla skärmarna i Audi Q8 concept är touchskärmar, med fördelen att de är direkta, snabba och intuitiva att hantera. Föraren väljer varje funktion exakt där den kan ses. Audi har också lyckats minska antalet knappar och reglage tack vare touchskärmarna. MMI-skärmen i mitten av instrumentbrädan används för att styra infotainmentsystemet och för att hantera fordonsinställningar. Klimatanläggningen regleras via en separat skärm på mittkonsolen, där förarens vrist kan vila på den låga växelväljaren. Om sensorerna i sätet upptäcker en framsätespassagerare, visar touchskärmen klimatanläggningen för passageraren.

Plug-in hybrid för kraftfull och effektiv framdrivning

Audi Q8 concept har hämtat befintligt teknik för effektiv kraftöverföring. I plug-in hybriden kombineras sportig prestanda med hög effektivitet. Förbränningsmotorn är en 3.0 TFSI som levererar 333 hk och maximalt 500 Nm i vridmoment. Elmotorn genererar 100 kW och 330 Nm och är integrerad i den åttaväxlade tiptronic-växellådan tillsammans med en frånkopplare. Det kompletta systemet producerar 330 kW och 700 Nm i vridmoment, vilket gör att 0 till 100 km/h går på 5.4 sekunder. Enligt standard för plug-in hybrider förbrukar Audi Q8 concept endast 2.3 liter bränsle per 100 km i NEDC, motsvarande 53 gram CO2 per km.

Lithium-jon batteriet som är placerat bak består av 104 prismatiska celler. Med en kapacitet på 17.9 kWh, ger de en möjlig räckvidd på el på 60 km, och en total räckvidd med TFSI motorn på upp till 100 mil. En fulladdning på 7.2 kW effekt tar ca två och en halv timme.

Hybriddriften anpassas optimalt via styrsystemet beroende på valt läge. Den stora suven kan boosta, coasta och återvinna el beroende på vad som är lämpligt för tillfället. Den prediktiva effektivitetsassistenten, som redan finns i en rad Audi-modeller, förser hybridsystemet med detaljerad information om de nära omgivningarna. Systemet tar även hänsyn till ruttdata från navigationssystemet och Audi connect Car-to-X tjänster.

Via en speciell knapp på ratten kan föraren anpassa Audi drive select-systemet. Det går att välja mellan “EV” som prioriterar eldrivning, “hybrid” där hybrid managementsystemet avgör vilken drivning som är bäst för tillfället. I “battery hold” sparas el för att användas senare, tex i miljözoner.

Adaptiv luftfjädring och quattro permanent fyrhjulsdrift

För bästa köregenskaper leveras kraften från hybridmotorn till vägen via quattrosystemet. Vid extrem kurvtagning samarbetetar det även med hjulselektiv momentfördelning, som initierar små inbromsningar på insidan av hjulet, vilket ökar dynamiken och stabilieteten ytterligare.

Även när det gäller chassit används kända lösningar. Den adaptiv luftfjädringen sport – ett luftfjädringssystem med kontrollerade dämpare, tillåter en stor bredd - från bekvämt cruisande till fast och tight uppträdande. Luftfjädringen ställer även in markfrigången i två nivåer med 90 millimeters höjdskillnad. De främre och bakre hjulupphängningen har en femlänkad lättviktskonstruktion.

Audi Q8 concept har försetts med 305/35 däck på de stora 11J x 23”tumsfälgarna i femekers Y-design. De keramiska bromsskivorna som mäter 20 tum i diameter säkerställer kraftfulla bromsegenskaper till Q8 concept.