Autoliv Bygger Fabrik i Korea

Autoliv Bygger Fabrik i Korea (Stockholm, 01-11-23) - Det svensk-amerikanska bilsäkerhetsföretaget Autoliv har börjat uppföra en fabrik för krockkuddar och säkerhetsbälten i Korea. Investeringen på 90 milj kr ska förstärka Autolivs försäljning till den koreanska bilindustrin och ta hand om de order som det svensk- amerikanska bilsäkerhetsföretaget redan fått från Hyundai, Kia och de andra koreanska biltillverkarna. Anläggningen kommer att ersätta den fabrik som Autoliv-Mando för närvarande hyr i Korea. Förutom produktionslokaler ingår i den första byggnadsetappen kontor för försäljning och administration. Dessutom ingår ett utvecklingslaboratorium med bl a en krocksläde. Den första etappen omfattar knappt 10.000 kvadratmeter och skall tas i bruk i augusti nästa år. Den andra utbyggnadsetappen omfattar ytterligare 5.000 kvadratmeter och skall påbörjas om tre år. För närvarande består Autoliv-Mandos verksamhet av leveranser av krockkkudar till Hyundai Motors och Renault Samsung Motors. Genom den nya anläggningen kommer Autoliv att kunna utöka sin kundkrets till att omfatta även de övriga koreanska bilmärkena (Kia, Ssangyong och GM/Daewoo). Dessutom kommer produktprogrammet att kunna utökas till att omfatta även lokal tillverkning av säkerhetsbälten och säkerhetselektronik. Autoliv-bolagets försäljning beräknas därför stiga snabbt, från för närvarande 40 milj dollar till ca 150 milj dollar om tre år. Det koreanska bolaget har för närvarande 100 anställda. För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, VD, Tel 08 / 587 20 600 Mats Ödman, Informationschef, Tel 08/ 58 72 06 23 eller mob. 0708/ 32 09 33 Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med nästan 30.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen åtta tekniska center med 19 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhets företag. Försäljningen 2000 uppgick till 4,1 miljarder dollar och nettovinsten till 170 MUSD (ca 1,6 miljarder kr). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00140/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00140/bit0001.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.