Autoliv får pris för tillverkningen

Autoliv får pris för tillverkningen (Stockholm, 03-03-11) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har tilldelats det internationella "Shingo Prize for Excellence in Manufacturing", som tidskriften Business Week anser vara "nobelpriset i tillverkning". Priset utdelas årligen till ett fåtal företag som åstadkommit enastående förbättringar i sina tillverkningsprocesser, sin kvalitet, produktivitet eller gjort avsevärda förbättringar för sin kunder. Priset skall uppmärksamma "lean manufacturing" och andra rationella tillverkningsmetoder samt främja världsledande utveckling genom ständiga förbättringar i de viktigaste tillverknings- och affärsprocesserna. Autoliv får priset för framstegen i två av koncernens amerikanska fabriker. Krockkuddefabriken i Utah har halverat den genomsnittliga tillverkninsgtiden, lyft produktiviteten per anställd med mer än 50% och höjt lagrets omsättningshastighet med 80%. Dessutom kan fabriken numera hantera beställningar på halva tiden mot tidigare. Parallellt med dessa förändringar har fabriken fått flera utmärklser från kunderna för sin kvalitet, miljöstandard och leveransprecision. Det andra Shingopriset går till Autolivs gasgeneratorverksamhet i Utah som årligen tillverkar 30 miljoner uppblåsningsanordningar för främst Autolivs egna krockkuddar. Fabriken har minskat kassationerna med 32%, halverat kassationskostnaderna och höjt produktiviteten med 35%. "Våra anställda har arbetat mycket målmedvetet med att införa "lean manufacturing" i alla våra affärs- och tillverkningsprocesser", säger Autolivs VD och koncernenchef Lars Westerberg. "Att två av våra fabriker får det s.k. nobelpriset i tillverkning visar hur mycket vi satsar på att hela tiden var världsbäst i tillverkning." För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel. 08-587 20 600 Lisa Frary, Plant Manager Airbag Module Facility, Tel. +1-801-629-9620 Mark Jenkins, Plant Manager Airbag Inflator Facilities, Tel. +1-435-734- 7006 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00850/wkr0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv fler än 65 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 20 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.