Autoliv förvärvar Delphis bilsäkerhetsverksamhet i Asien

(Stockholm, 2010-01-28) - - - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv (NYSE: ALV och SSE:ALIV) har ingått avtal om att förvärva nästan hela Delphis asiatiska verksamhet inom främst krockkuddar och säkerhetsbälten. Verksamheten beräknas ha en årsomsättning på 250 miljoner USD.

Det avtalade förvärvet omfattar teknologi, leveranskontrakt och produktionsanläggningar med 600 anställda i Korea och Kina. De viktigaste kunderna är Hyundai, Kia, Daewoo, Chery och Tata. Förra året förvärvade Autoliv Delphis motsvarande verksamheter i Nordamerika och Europa. Dessa verksamheter förväntas bidra med 150 miljoner USD till Autolivs försäljning under 2010. "Vi är mycket nöjda med att ha nått en uppgörelse att förvärva i stort sett hela Delphis globala verksamhet inom bilsäkerhet”, säger Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson. “Det senaste förvärvet är ytterligare ett steg i vår satsning på de asiatiska marknaderna där tillväxten finns idag”, förklarar Jan Carlson. Förvärvet av Delphis asiatiska verksamhet väntas vara avslutat i slutet av mars 2010 och förutsätter konkurrensmyndigheternas godkännande. Förfrågningar: Jan Carlson, VD och koncernchef, Autoliv Inc. Tel 08-587 20 600