Autoliv med i ny internationell industrigrupp för ny teknologistandard

Autoliv med i internationell industri grupp för ny teknologistandard (Detroit, Frankfurt och Stockholm, 01-11-05) - Fem av världens ledande företag för bilsäkerhet och bilelektronik har bildat ett internationellt konsortium för att utveckla en global standard för nästa generations säkerhetselektronik i bilar. Konsortiet, som kallas "Safe-by-Wire", består av Autoliv, Delphi Automotive Systems, Philips Semiconductors, Special Devices och TRW Automotive Electronics. Konsortiet är öppet även för andra företag som antingen kan ansluta sig till industrigruppen som fullvärdiga medlemmar eller främja konsortiets standard genom att bli licensgivare. Säkerhetssystemet i framtida bilar kommer att bestå av en mängd delsystem t ex intelligenta frontalkrockkuddar, knäkrockkuddar, olika sidokrockkuddar, bältessträckare, rollover-skydd och fotgängarskydd. Systemet kommer dessutom att bestå av ett antal sensorer t ex bältessensorer, viktsensorer och stolssensorer. Att dra separata kablar till alla dessa system och sensorer kommer att bli både dyrt och komplicerat. Det nya konsortiet kommer därför att utveckla ett s.k. bus- system till vilket bilens alla säkerhetssystem och säkerhetssensorer ansluts i en enda slinga. För att rätt krockkudde ska aktiveras trots att strömmen går i hela slingan, har varje krockkudde en "mottagare" som känner av om det är den krockkudden som ska aktiveras. För att dra full nytta av bus-teknologin bör systemet vara flexibelt så att flera olika företag kan levererar de enskilda delsystemen och sensorerna. Den standard som konsortiet enats om för sin elektronikslinga, har utarbetats under två år för att uppfylla alla de speciella krav på kvalitet och tillförlitlighet som måste ställas på bilars säkerhetssystem. Denna standard är en vidareutveckling av den standard som fastställts av USCAR (United States Council for Automotive Research). Eftersom tekniken med elektronikslingor dessutom kan sänka biltillverkarnas sammansättningskostnader, räknar konsortiet med att dess nya standard snabbt skall bli allmänt accepterad av både biltillverkarna och övriga bilunderleverantörer. För ytterligare upplysningar: - Jan Carlson, VD Autoliv Electronics, Tel +08/58 72 06 56 eller mob. 0709-78 27 10 - Milton Beach, Delphi, Tel. +1 (765) 451-0655 email: milton.beach@delphiauto.com - Tanja Laube, Philips Semiconductors, Tel. +49 (40) 23536 320 email: tanja.laube@philips.com - Dan Krenitsky, Special Devices, Tel. +1 (805)-553-1382: dan.krenitsky@mp.specialdevices.com - Mary McCall, TRW, Tel. +1 (248) 426-5704 email: mary.mccall@trw.com Autoliv Inc. med forskning och huvudkontor i Sverige är världens största bilsäkerhetsföretag med leveranser till alla ledande biltillverkare. Inklusive koncernens delägda bolag har Autoliv 80 fabriker med 30.000 anställda i mer än 30 bilproducerande länder. Omsättningen uppgick under 2000 till över 40 miljarder kr. Ytterligare upplysningar: www.autoliv.com Delphi Automotive Systems är världens största underleverantör till bilindustrin med 200.000 anställda och 29 miljarder dollar i försäljning. Delphi är ett amerikanskt börsnoterat företag med huvudkontoret i Detroit. Ytterligare upplysningar: www.delphiauto.com Philips Semiconductors är en världens ledande tillverkare av integrerade kretsar och komponenter för mobilkommunikation, elektroniska leksaker, räknemaskiner och bilelektronik. Omsättningen uppgick under 2000 till 6,3 miljarder dollar. Ytterligare upplysningar: www.semiconductors.philips.com. Special Devices, Inc. (SDI) är en världsledande utvecklare och tillverkare av pyrotekniska produkter med hög tillförlitlighet och precision för bilindustrin. SDI är ett privatägt, amerikanskt företag. TRW Automotive Electronics med huvudkontor i Detroit, USA, är en enhet inom TRW-koncernen som är en av världens största tillverkare av bl a bilsäkerhetssystem och styr- och chassisystem. TRW-koncernens omsättning uppgick till över 17 miljarder dollar. Ytterligare upplysningar: www.trw.com. Autoliv Inc. Autoliv North America, Inc. Klarabergsviadukten 70, Sec. E 320 Pacific Drive P. O. Box 703 81, Auburn Hills, SE-107 24 Stockholm, MI 48326-1569, Sweden USA Tel +46 (8) 58 72 06 23, Tel +1 (248) 475-0407, Fax +46 (8) 24 44 79 Fax +1 (248) 475-9838 e-mail: e-mail: mats.odman@autoliv.com patrick.jarboe@autolivasp.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00460/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00460/bit0001.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.