Autoliv Säljer Komponentfabrik

Autoliv Säljer Komponentfabrik (Stockholm, 00-10-05) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har sålt en fabrik i USA som tillverkar kablar till krockkuddesystem. Under 1999 omsatte verksamheten 45 miljoner dollar (ca. 430 milj kr). Avyttringen är ett led i bilsäkerhetskoncernens strategi att fokusera på kärnverksamheten. Under de senaste två åren har Autoliv avyttrat eller avvecklat sju enheter utanför kärn-verksamheten med sammanlagt 1.000 anställda. Förutom att detta bidragit till sänkta kostnader har det - tillsammans med försäljningen av två fastigheter - frigjort närmare 60 miljoner dollar (ca 580 milj kr). - Den avyttrade verksamheten har en god lönsamhet, men kablar är inte någon strategisk komponent för oss, säger Autolivs VD och koncernchef Lars Westerberg. - Genom att avyttra verksamheten och i stället köpa från underleverantörer spar vi kostnader samtidigt som vi förbättrar produktutvecklingen inom kablar. Den avyttrade fabriken, som ligger i Ogden, Utah, har 320 anställda. Köparen är det amerikanska företaget Tyco, som har en betydande tillverkning av bl a elektriska och elektroniska komponenter. Avyttringen beräknas inte påtagligt påverka Autolivs resultat. För ytterligare upplysningar: - Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel 08/587 20 620 - Mats Ödman, Informationschef, Tel 08/587 20 623 eller (mob) 0708/32 09 33 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/05/20001005BIT00150/bit0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.