Autoliv startar med krockkuddar i Kina

Autoliv startar med krockkuddar i Kina (Stockholm, 02-06-27) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har börjat tillverka krockkuddar i Shanghai och är därmed första bolag med egen krockkuddetillverkning i Kina. Förarkrockkuddarna och passagerarkrockkuddarna går främst till Volkswagens och General Motors bilfabriker i Shanghai och Citroëns i Dongfeng. Levereanser till andra bilfabriker i Kina kommer att inledas successivt under de närmaste två åren. I takt med de växande leveranserna kommer Autoliv att utvidga sin Shanghaifabrik. Efter starten i Kina har Autoliv tillverkning av krockkuddar i 16 bilproducerande länder. Säkerhetsbälten har företaget tillverkat i Kina sedan 1989. Autoliv var en av pionjärerna på krockkuddar i början av 80-talet. I början av 1990-talet lanserade Autoliv världens första sidokrockkudde och i slutet av 90-talet världens första krockkuddegardin för sidoskydd. Förra året tillverkade Autoliv 50 miljoner krockkuddar och svarade för över 35% av världsmarknaden. För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel. 08-587 20 600 Gunnar Dahlén, VD för Autoliv Asia Pacific, Tel. +66-2-659 8511 Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med 30.000 anställda i 29 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i nio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Försäljningen 2001 uppgick till 4 miljarder dollar (ca 41 miljarder kr). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00670/wkr0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.