Autoliv startar nytt bolag i Kina

Autoliv startar nytt bolag i Kina (Stockholm, 02-09-11) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. kommer att etablera ett nytt bolag i norra Kina, sedan de kinesiska myndigheterna nu gett alla nödvändiga tillstånd. Det nya bolaget blir delägt med 59% av aktierna för Autoliv och 41% för det kinesiska företaget Maw Hung Industrial Corporation. Den kinesiska försäljningen av nya bilar väntas i år växa till över en miljon personbilar och fördubblas på fyra år. Autolivs nya bolag etableras i staden Changchun, där det i början av nästa år kommer att överta verksamheten i Changchun Engley, ett lokalt företag som främst tillverkar säkerhetsbälten. Det nya bolaget kommer också att erbjuda krockkuddar och andra avancerade bilsäkerhetssystem. Vid starten kommer bolaget att leverera säkerhetsbälten till Audis A6- modell, Volkswagens Jetta-modell och några lokala kinesiska biltillverkare. Det nya bolaget kallas ACC. (Det fullständiga namnet är Autoliv Changchun Maw Hung Vehicle Safety Systems Co. Ltd.) Inklusive ACC har Autoliv sex bolag i Kina. För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel. 08-587 20 600 Gunnar Dahlén, VD för Autoliv Asia Pacific, Tel. +66-2-659 8511 Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med 30.000 anställda i 29 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i nio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Försäljningen 2001 uppgick till 4 miljarder dollar (ca 41 miljarder kr). Autolivs aktie är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och bolagets svenska depåbevis på OM Stockholms Fondbörs (SSE: ALIV). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00210/wkr0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.