Autoliv Utvecklar System för Mörkerkörning

Autoliv Utvecklar System för Mörkerkörning (Stockholm, 01-01-18) -Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har börjat utveckla ett nytt system för mörkerkörning. Detta s k Night Vision- system visas för närvarande för första gången av Volvo i företagets Safety Concept Car vid den internationella bilutställningen i Detroit. Autolivs system använder en unik, nyutvecklad kamera för infrarött ljus. Kameran är så liten och kompakt att den kan placeras nära bilföraren utan att inkräkta på förarens möjligheter att se ut genom vindrutan. För att bilden från kameran skall överensstämma med förarens egen bild av omgivningen är det viktigt att vinkeln och avståndet mellan föraren och kameran är så liten som möjligt. IR-kameran i Autolivs system har utvecklats av FLIR System, ett amerikanskt företag som också är verksamt i Sverige. Den värmekänsliga kameran har kalibrerats för att vara extra känslig för värmestrålning från människor och djur. Autolivs teknologi behöver ingen egen infraröd ljuskälla och kan därför ge ett både längre och bredare synfält än system som använder strålkastare med IR-ljus. Med Autolivs system kan bilföraren därför inte bara se ovanligt långt utan även se vad som händer vid sidan om vägen, t ex upptäcka djur som springer upp på vägen innan de blir synliga i den vanliga strålkastarbelysningen. Föraren kan också se om det finns någonting i den mörka zonen mellan två mötande bilar som bländar av till halvljus. Med Autolivs nya system kan därför trafikfaror upptäckas mycket tidigare och med större säkerhet, och nattkörning blir både säkrare och enklare. I Volvos Safety Concept Car visas bilden från den infraröda kameran på en glasskiva framför föraren. När man kör i dagsljus är skivan nedfälld och när man slår på Night-Vision-systemet skjuts den upp ur instrumentbrädan och bilden från IR-kameran projiceras på glasskivan, precis som med s k head-up displays i moderna stridsflygplan. För illustrations: www.autoliv.com see "News" För information: Jan-Erik Källhammer, Projektledare för Night Vision-projektet, Tel. 0708/32 09 33 Lars Westerberg, VD & koncernchef, Autoliv Inc., Tel 08 / 58 72 06 20 Mats Ödman, Informationschef, Tel. 08 / 58 72 06 23, eller mob. 0708 / 32 09 33 Autoliv Inc. Autoliv North America, Inc. Klarabergsviadukten 70, Sec. E 320 Pacific Drive P. O. Box 703 81, Auburn Hills, SE-107 24 Stockholm, Sweden MI 48326-1569, USA Tel +46 (8) 58 72 06 23, Tel +1 (248) 475-0407, Fax +46 (8) 24 44 79 Fax +1 (248) 475-9838 e-mail: mats.odman@autoliv.com e-mail: patrick.jarboe@autolivasp.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00180/bit0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.