Ytterligare ett steg i Autolivs satsning i Asien - investerar 10 MUSD i Japan

(Stockholm, 2010-01-22) --- Det japanska dotterbolaget till det världsledande bilsäkerhetsföretaget Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) expanderar sitt utvecklingscenter och produktionsenhet i Tsukuba, Japan. Expansionen kommer efter det nyligen annonserade köpet av minoritetsandelen i Autolivs japanska samriskbolag för tillverkning av gasgeneratorer.

Expansionen innefattar en flytt av utveckling och tillverkning av säkerhetsbälten från hyrda lokaler i Fujisawa söder om Tokyo. Bilbältesverksamheten kommer att införlivas i Autolivs existerande airbag-verksamhet Tsukuba för att skapa en enhet som kan erbjuda Autolivs kunder i Japan stort kunnande inom alla områden inom bilsäkerhet. När den 7.400 kvadratmeter stora tillbyggnaden står färdig vid slutet av det tredje kvartalet i år kommer fabriks- och kontorsytan i Tsukuba att överstiga 20.000 kvadratmeter. “Att vi expanderar i Japan är ytterligare ett steg i vår satsning i Asien och vår satsning på asiatiska kunder” enligt Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson. “Sammanslagningen av våra krockkudde- och säkerhetsbältesverksamheter i Japan kommer inte bara att öka vår konkurrensförmåga i Japan utan också globalt, då vi kan erbjuda våra globala japanska kunder bättre service där de utvecklar sina kommande bilmodeller”. Autoliv har totalt åtta enheter i Japan som utvecklar och producerar en lång rad bilsäkerhetsprodukter såsom krockkuddar, bilbälten, bilrattar och säkerhetselektronik. Antalet anställda uppgår till 1.600 . De har ansvaret för all verksamhet gentemot de japanska biltillverkarna även utanför Japan. Japanska kunder svarar för omkring 22% av Autolivs globala försäljning. Ytterligare upplysningar: Jan Carlson, VD och koncernchef, Tel. 08-587 20 600