Avensia etablerar kompetenscenter i Karlstad

Expertbolaget Avensia, som erbjuder lösningar och tjänster inom modern handel, öppnar sitt sjunde kontor i Sverige i och med etableringen av ett kompetenscenter i Karlstad.

Sedan 1998 har Avensia utvecklat och implementerat lösningar för e-handel, informationshantering, omnikanal och kundupplevelse. På senare år har man kompletterat erbjudande med tjänster inom handelstrender och digitala strategier. I kundbasen finns några av de mest ambitiösa e-handlarna såsom LYKO, NA-KD och Nordic Nest såväl som traditionella detaljhandlare som genomgått en digital transformation däribland Nordiska Kompaniet (NK), Lindex och Kjell & Co.

Företaget har idag ca 300 anställda i Sverige, Norge, Storbritannien USA och Filippinerna. Tillväxten är kraftig och Avensia behöver rekrytera mer personal för att fortsätta leverera premiumprojekt till sina kunder. Därav etableringen i Karlstad.

”Karlstad har en strategisk position, både geografiskt och kompetensmässigt,” säger Robin Gustafsson, VD på Avensia. ”Därifrån har vi närhet till flera viktiga storstadsområden som Stockholm, Göteborg och Oslo där många av våra kunder finns. Samtidigt kan vi attrahera kompetent personal som bor i regionen och erbjuda en flexibel arbetsplats med spännande kundprojekt,” fortsätter Robin Gustafsson.

Kontoret i Karlstad kommer att fungera som ett viktigt kompetenscenter framför allt inriktat på teknisk kompetens. Tack vare en teknikinfrastruktur fokuserad på samarbete har Avensia infört distribuerade team vilket innebär att medarbetare i Karlstad kan jobba tillsammans med kollegor från olika delar av Sverige och världen.

Avensia har också en flexibel policy vad gäller arbetsplatsen vilket ger stora möjligheter att hitta rätt kompetens till rätt kundprojekt. Oavsett om medarbetarna i Värmland väljer att jobba hemifrån eller på det nya kontoret kommer de således att ingå i en internationell organisation och få möjlighet att arbeta med kundprojekt i den digitala handelns framkant. Som ett resultat av pandemin har företaget dessutom infört en generös policy för etablering av hemmakontor.

”Det känns jätteroligt att Avensias tillväxtresa nu tar oss till Karlstad”, säger Michael Fröling, Client Director på Avensia och ansvarig för det nya kontoret. ”Än så länge är vi ett litet team på plats men jag ser fram emot att få välkomna nya kollegor inom kort som kan hjälpa till att stödja våra kunder med den höga nivå av teknisk kompetens som jag vet finns här i Värmland.”

För mer information, vänligen kontakta:

Robin Gustafsson, VD, +46 736606082 eller robin.gustafsson@avensia.com
Fredrik André, CMO, +46 709239381 eller fredrik.andre@avensia.com

Avensia, den globala drivkraften för modern handel

Avensia är ett expertbolag inom digital handel med lösningar för e-handel, informationshantering och kundupplevelse samt tjänster inom retail-trender och digitala strategier. Genom att kombinera teknisk och strategisk expertis hjälper vi B2C- och B2B-kunder i Europa, Nordamerika och APAC att accelerera tillväxt och bli ännu mer framgångsrika i sin dagliga verksamhet. Vi utmanar ständigt oss själva och våra kunder för att tänja på gränserna för vad som är möjligt inom modern handel.

Tillsammans definierar vi modern handel.

Avensia har 300 anställda på kontor i Lund (HK), Göteborg, Helsingborg, Malmö, Stockholm, Umeå, Chicago, Cebu, London and Oslo. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.com.

Snabbfakta