Brødrene Dahl och Avensia lanserar marknadsledande B2B e-handelsupplevelser

En av Norges största e-handelsaktörer inom B2B Brødrene Dahl har nyligen lanserat en ny e-handelssite tillsammans med Avensia – experten inom modern handel. Målet är tydligt och ambitiöst: att erbjuda landets bästa kundupplevelse för professionella köpare.

Som en del av Brødrene Dahls mål att göra kundens arbetsvardag lite enklare har företaget prioriterat att skala upp och modernisera sin digitala försäljningskanal. Fokus för den nya e-handelssiten är att levererar högkvalitativa kundupplevelser som inkluderar bästa möjliga prestanda, effektiv sökfunktionalitet för produkter och en ny, smidigare köpresa på mobila enheter för kunder i farten.

”E-handelskanalen är en ytterst viktig drivkraft för vår försäljning och vi ser att våra kunder alltmer väljer att interagera med oss i digitala kanaler”, säger Kenneth Froholdt, Head of E-commerce på Brødrene Dahl. ”För att fortsätta vara ett relevant alternativ för kunden behöver vi höja ribban och erbjuda bättre, snabbare och smidigare digitala köpupplevelser.”

E-handel var inte en ny kanal hos Brødrene Dahl som redan hade en stabil teknisk plattform på plats. Behovet att modernisera och förbättra kundens köpupplevelse drev dem till att hitta en ny partner. Valet föll på Avensia tack vare deras långa erfarenhet av e-handel, strategiska kunskap samt det unika ramverket Avensia Nitro.

Kenneth Froholdt förklarar bakgrunden till valet av partner:

”Avensia har en gedigen erfarenhet av att utveckla framgångsrika och snabba e-handelssiter. Med deras långa erfarenhet och specifika kompetens på vår teknikstack var vi säkra på att de var rätt partner för att hjälpa oss nå våra ambitiösa mål”.

Den nya e-handelssiten nyttjar best practice och erfarenheter från andra Avensia-kunder tack vare ramverket Avensia Nitro kombinerat med komponenter från Optimizely (tidigare Episerver), Inriver PIM och Apptus Esales. Med denna uppsättning kunde Brødrene Dahl accelerera utvecklingen och lansera den nya siten med en solid grund och hög prestanda redan från start.

”Jag är verkligen imponerad av hur projektet genomfördes och hur bra våra team samarbetade”, säger Thomas Fehn, CIO på Dahl Optimera Norge. ”Avensia såg till att alla involverade hade fokus på projektets mål så att vi kunde hålla rätt riktning hela tiden. Vi lyckades lansera den nya e-handelssiten i tid och inom budget, vilket är svårt att säga om många IT-projekt.”

Traditionellt har e-handel inom B2B designats med orderfunktionen, och inte kundens upplevelse, i fokus. Affärsmöjligheterna för B2B-företag som är redo att ta nästa steg är enorma. Tor Eivind Aurdal, Norge-chef på Avensia, kommenterar:

“Det finns en otrolig potential inom B2B e-handel och Brødrene Dahl är definitivt på god väg att fånga denna affärsmöjlighet tack vare den nya siten. Vårt partnerskap slutar inte med den här lanseringen, vi ser fram emot att fortsätta framgångsresan med teamet hos Brødrene Dahl genom att driva ytterligare optimeringar och långsiktig tillväxt av den digitala försäljningen.”

Brødrene Dahl är Norges ledande grossist av teknik för värme, ventilation och sanitet. De säljer badrumsprodukter inom alla områden, från badrumsmöbler till värmeinstallationsprodukter. Företaget har 1000 anställda och omsätter över 8 miljarder NOK.

För mer information, vänligen kontakta:

Robin Gustafsson, VD, +46 736606082 eller robin.gustafsson@avensia.com
Fredrik André, CMO, +46 709239381 eller fredrik.andre@avensia.com

Avensia, den globala drivkraften för modern handel

Avensia är ett expertbolag inom digital handel med lösningar för e-handel, informationshantering och kundupplevelse samt tjänster inom retail-trender och digitala strategier. Genom att kombinera teknisk och strategisk expertis hjälper vi B2C- och B2B-kunder i Europa, Nordamerika och APAC att accelerera tillväxt och bli ännu mer framgångsrika i sin dagliga verksamhet. Vi utmanar ständigt oss själva och våra kunder för att tänja på gränserna för vad som är möjligt inom modern handel.

Tillsammans definierar vi modern handel.

Avensia har 300 anställda på kontor i Lund (HK), Göteborg, Helsingborg, Malmö, Stockholm, Umeå, Chicago, Cebu, London and Oslo. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.com.

Snabbfakta

En av Norges största e-handelsaktörer inom B2B Brødrene Dahl har nyligen lanserat en ny e-handelssite tillsammans med Avensia. Målet är tydligt och ambitiöst: att erbjuda landets bästa kundupplevelse för professionella köpare.

Citat

Jag är verkligen imponerad av hur projektet genomfördes och hur bra våra team samarbetade. Avensia såg till att alla involverade hade fokus på projektets mål så att vi kunde hålla rätt riktning hela tiden. Vi lyckades lansera den nya e-handelssiten i tid och inom budget, vilket är svårt att säga om många IT-projekt.
Thomas Fehn - CIO, Dahl Optimera Norge