Skincity lanserar modern digital handel tillsammans med Avensia

Idag lanserar Skincity, Sveriges främsta hudvårdsklinik online, tillsammans med Avensia, ledande globalt expertbolag inom moderna digitala handelslösningar, sin nya e-handel, skincity.com.

Målet med den nya e-handelsplattformen och de nya lösningarna för CRM och personliga rekommendationer är att ett förbättrat kundfokus ska genomsyra hela den digitala infrastrukturen.  Den nya e-handeln ger kunderna en besökarupplevelse utöver det vanliga genom att erbjuda snabbare laddtider, ett förbättrat gränssnitt och mer relevanta rekommendationer kring hudvård. Satsningen på en solid digital grund att utgå ifrån är en viktig del av Skincitys strategiska plan för framtiden.

Just dialogen med kunder är helt central för Skincity då de genom sin kunskap om hudvård är mycket mer än en butik för hudvårdsprodukter – de är en digital hudvårdsklinik. Skincity erbjuder lösningar på hudproblem genom att ge kunden möjlighet att chatta med en hudterapeut eller att göra ett hudtest. Baserat på resultaten rekommenderar Skincitys experter produkter som lösningar på problemen.

“Vi kontaktade Avensia för att vi behövde en ny digital plattform som var rustad för vår långsiktiga strategiska plan. Vi såg att Avensia hade förmågan att ta ett helhetsgrepp kring vår affär, med både strategisk och teknisk expertis “, säger Elina Dettner, CTO på Skincity.

”Skincity behövde en lösning som kunde skala deras affär och utvecklas i takt med att Skincity utvecklas, utan begränsningar. Skincity är grymma på vad de gör och nu har de en lösning som matchar deras ambitioner, säger Johan Sommar, senior handelsrådgivare på Avensia, som varit delaktig i det inledande, strategiska arbetet med projektet.

Den nya infrastrukturen för e-handel förenklar administrationen för Skincitys personal och är en förutsättning för att ge kunderna ännu bättre hjälp, rekommendationer och upplevelser, och en närmare relation med Skincity.

“Projektet har fungerat väldigt bra och vi är mycket nöjda med Avensia och deras experter som visat prov på såväl lyhördhet, tydlig styrning och stor kunskap inom både teknik och modern handel. Våra team har, trots rådande situation, samarbetat på ett utmärkt sätt och resultatet är långt över förväntan. Vi ser verkligen fram emot den resa vi nu startar tillsammans”, säger Stefan Fragner, VD på Skincity.

Den nya moderna handelslösningen är byggd på Episervers plattform med Avensias ramverk Storefront Nitro ovanpå. Utöver stort kundfokus har även framtidssäkring varit en viktig parameter. Ramverket Storefront Nitro ger e-handeln bättre prestanda, enklare navigering och en appkänsla när man handlar via mobilen.

Parallellt med e-handelsprojektet har Skincity implementerat ett nytt CRM med fokus på kundlojalitet från Voyado och implementerat Apptus eSales som relevans- och personaliseringsmotor.

“Skincity har haft en tydlig målbild från start och det är en viktig framgångsfaktor för effektivt och lyckat långsiktigt partnerskap. Kombinationen av Skincitys fantastiska kunskap och erfarenhet inom sitt område och Avensias kompetens inom modern handel har visat sig vara mycket lyckad och jag ser med stort intresse fram emot mottagandet av den nya lösningen”, säger Niklas Johnsson, VD på Avensia.

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik André, CMO Avensia, +46 709-239381 eller e-post fredrik.andre@avensia.com

Avensia AB är ett ledande expertföretag inom modern handel. Med ett team på över 200 personer implementerar vi prisvinnande digitala handelslösningar, baserade på spjutspetsteknik, till Nordens mest krävande handelsföretag aktiva både mot konsumenter och företag. På den globala marknaden är bolaget aktivt genom produkterbjudandet Storefront. Företaget har sitt huvudkontor i Lund och finns även i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Umeå, Köpenhamn, Oslo, London, Chicago och Cebu. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.se. Mangold Fondkommision AB är bolagets Certified Advisor och nås på tel: +46 8 503 01 550 eller www.mangold.se.

Snabbfakta

Citat