Avida bidrar till nya jobb i Belgien

Hoppet har återvänt till orten Virginal Samme 30 km utanför Bryssel i Belgien. Det tidigare konkursade och nedlagda pappersbruket Idempapers drar nu åter igång verksamheten med hjälp av kompetens och kapital från Sverige och Norge. Tack vare den gemensamma satsningen, där Avida står för en del av finansiering, skapas nu ett 70-tal nya arbetstillfällen i den belgiska staden.

Bruket är redan igång med sin verksamhet, nu under det nya namnet Virginal Papers.

- Fantastiskt kul att vi får vara med och bidrar till något så här stort och viktigt när vi går in och deltar i finansieringen av pappersbruket, säger Tord Topsholm, CEO på Avida.  Med hjälp av oss kommer nu uppåt 70 personer få tillbaka sina arbeten på det tidigare nedlagda pappersbruket.

Samarbete med statlig belgisk fond

Den norsk-svenska investerargruppen under ledning av Terje Haglund, ny VD i Virginal Paper med många års erfarenhet inom massa och pappersindustrin, förvärvade nyligen det belgiska pappersbruket Idempapers, med finansieringshjälp från den belgiska statliga fonden Sogepa och Avida.

- Att vi på Avida får vara med och göra den här affären med Sogepa och gruppen kring Terje Haglund känns både väldigt stort och viktigt säger Jessica Sparrfeldt, head of Business Finance på Avida. Vi tror verkligen på framtiden för Virginal Papers och att vi kan bidra till att flertalet tidigare anställda kan få tillbaka sina jobb känns väldigt bra.

- Avida har varit och är en viktig partner för Virginal Paper, säger Terje Haglund. Genom ett professionellt och flexibelt tillvägagångssätt bidrog de till att frigöra det nödvändiga rörelsekapitalet så att vi kunde fokusera på den operativa utmaningen och skapa förutsättningar för en sund och hälsosam utveckling.

Terje Haglunds investerargrupp gör förvärvet tillsammans med Sogepa, som har till syfte att investera lokalt i Belgiska Vallonien. Avidas bidrag i affären är att bolaget går in som finansiär i form av en factoringlösning för att säkerställa likviditeten för en fortsatt tillväxt.

- När Virginal Paper nu sätter igång maskinerna så går omsättningen från noll och raskt uppåt vilket kommer att kräva att så mycket likviditet som möjligt frigörs för den tillväxtresan och där är factoring en utomordentligt bra lösning, säger Jessica Sparrfeldt.

Virginal Papers

Virginal Papers, tidigare IdemPapers, är belgiskt pappersbruk som grundades redan 1834. Virginal Papers producerar och marknadsför högkvalitativa specialpapper. Bolaget har med sin industriella tradition och en högt kvalificerad personal blivit kända för  att producera innovativa kvalitetsprodukter.

De nya ägarna

En svensk-norsk investerargrupp under ledning av Terje Haglund, VD på Virginal Paper, med mångårig erfarenhet av pappersindustrin gör investeringen tillsammans med Belgiska statliga investeringsfonden Sogepa.

Sogepa

Sogepa är en statlig fond som har till syfte att investera lokalt i Belgiska Vallonien.

Avida är ett kreditmarknadsbolag som sedan starten 1983 erbjuder finansiella lösningar och tjänster för privatpersoner och företag i Sverige, Norge och Finland. Vi är idag cirka 120 anställda, med huvudkontor i Stockholm samt filialer i Oslo och Helsingfors. Avida står under tillsyn av Finansinspektionen och har tillstånd att bedriva finansiell verksamhet såsom in- och utlåning. Likt alla svenska banker och kreditmarknadsbolag omfattas vi av den statliga insättningsgarantin. Vår affärsidé är att erbjuda företag och konsumenter finansiella tjänster genom enkla och moderna lösningar. Vi vill skapa nöjda kunder genom innovativt tänkande, tekniskt kunnande i framkant, samt inte minst engagerade, kompetenta och erfarna medarbetare.

Taggar:

Citat

Tord Topsholm, CEO på Avida
Avida har varit och är en viktig partner för Virginal Paper
Terje Haglund, VD för Virginal Paper