Axfood förvärvar tre lågprisbutiker

Axfood förvärvar tre lågprisbutiker Axfood har förvärvat tre lågprisbutiker med en sammanlagd omsättning på ca 370 miljoner. Alla tre butikerna kommer att konverteras om till Willys. - Det här är ytterligare tre affärer som ligger helt i linje med Axfoods strategi att utöka antalet helägda butiker, säger Mats Jansson, VD, Axfood AB. Övertagandet av butikerna har skett under januari 2003. Butikerna som ligger i Falköping, Nyköping och Lund kommer alla att konverteras till Willys. Butikerna i Falköping och Nyköping blir Willys under våren och butiken i Lund efter sommaren 2003. - Vi fortsätter vår offensiva expansion av Willys i Sverige, säger Anders Strålman VD Willys AB. Med den här utökningen av butiker möjliggör vi för ännu fler kunder att ta del av ett mycket framgångsrikt lågpriskoncept. Butikerna som omprofileras till Willys omsätter tillsammans 370 miljoner kronor netto. Personalen går över till Willys i samband med övertagandet. För ytterligare information, kontakta: Anders Strålman, VD Willys AB, tel 031-733 31 01, 0708-37 88 37 Kenneth Wall, informationschef Axfood AB, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT00150/wkr0002.pdf