Axfood stärker sitt lågpriskoncept Willys lågprisbutiker öppnar i Stockholmsområdet Som en del av sin satsning på lågprislivs etablerar börsföretaget Axfood tre Willys lågprisbutiker i Stockholmsområdet. De tre butikerna i Länna, i Slagsta Strand, Botkyrka samt i Veddesta öppnar på onsdag, torsdag och fredag. Willys butik i Slagsta Strand blir med sina 6000 kvadratmeter en av Stockholms största dagligvarubutiker. Willys är den ledande lågpriskedjan i Västsverige och har även butiker i Skåne och Mellansverige. Företaget kombinerar låga kostnader med låga konsumentpriser och ambitionen är att alltid vara billigast. Prisnivån ligger 15-25 procent lägre än normala livsmedelsbutiker. Etableringen av Willys i Stockholm är en del av Axfoods pågående strukturförändringsprogram, som beräknas ge en total resultatförbättring om cirka 150 miljoner kronor från och med 2001. - Axfood har ett antal starka butikskoncept inom lågprissektorn, där Willys är ett, säger Anders Strålman, VD för Axfood Lågpris. - Vi är mitt uppe i ett arbete som ska leda till att Axfood får ett gemensamt koncept för lågpris. Utvecklingsarbetet för det beräknas vara klart vid årsskiftet", säger Anders Strålman. Hos Willys finns märkesvaror och alternativ till märkesvaror samt egna varumärken av god kvalitet. Willys butiker kombinerar låga priser med väl utvecklade färskvaruavdelningar. De två butikerna i Länna och Veddesta ingick tidigare i Eurosparkedjan, men har genomgått renoveringar och profilerats om. Axfood Lågpris med samarbetspartners omsätter idag drygt 10 miljarder SEK och är därmed marknadsledande i Sverige på lågpris med butikskedjorna Willys, Matex/Exet och HP Billigt och Nära. Förhandsvisning av butik Slagsta Strand, 18 oktober 18.00 - 21.00 För ytterligare information, kontakta Anders Strålman, VD Axfood Lågpris, tel 031-748 11 19 Tommy Kvist, VD Willys, tel 031- 733 59 00 Bodil Eriksson, informationsdir Axfood AB, tel 08-700 66 34, 0706-29 66 34 Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Axfood bildades genom samgående mellan Hemköp och D&D Dagligvaror samt förvärv av Spar i Sverige, Spar Inn Snabbgross och Spar Finland. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken som Hemköp, Axfood Lågpris (ex Willys), Spar, Vivo och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 8000. Bolaget omfattar drygt 1000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 330 butiker i Finland, varav 85 är delägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen Sverige är närmare 20% och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00340/bit0002.pdf