Axfoods lågprissatsning fortsätter

På tisdag den 2 juli öppnar Axfood en ny Willys Hemma i Malmö. Med butiken i Malmö har Axfood öppnat 37 bostadsnära och sju stora lågprisbutiker under första halvåret. Målsättningen är att under 2002 öppna ytterligare ett tiotal Willys Hemma och minst sex stora Willys.

- På rekordkort tid har vi öppnat 37 Willys Hemma och responsen från kunderna är mycket bra, säger Tommy Kvist, VD Willys Hemma.

Nykomlingen Willys Hemma AB är ett fristående dotterbolag inom Axfood och butikerna ska, genom att finnas i bostadsområden och centrala lägen, möta upp kundernas behov av att kunna handla billig mat. Butikerna riktar sig i första hand till kundgrupper som av olika anledning inte vill eller kan ta sig till ett externt centrum för att handla. Målet är att kedjan ska bestå av ca 120 butiker vid utgången av 2005.

Axfoods stora lågprisbutiker som oftast ligger i mer externa stadslägen har också en stark expansion. Bara i år har Willys öppnat i Örebro, Strängnäs, Södertälje, Älmhult, Märsta, Sollentuna och Malmö med mycket positivt mottagande av konsumenterna. Willysgruppen omfattar idag 62 stycken butiker och omsätter ca 8 miljarder kronor.

- Willys affärsidé är tillhandahålla Sveriges billigaste matkasse och vår framgång bygger på välfyllda butiker med bra sortiment i kombination med mycket låga priser, säger Anders Strålman, VD Willys AB.

Matkassen handlas minst 15 procent lägre på Willys än i genomsnittsbutiken i Sverige och butikskedjan har samma prissättning i hela Sverige.