Axfoods lågprissatsning fortsätter

Axfoods lågprissatsning fortsätter På tisdag den 2 juli öppnar Axfood en ny Willys Hemma i Malmö. Med butiken i Malmö har Axfood öppnat 37 bostadsnära och sju stora lågprisbutiker under första halvåret. Målsättningen är att under 2002 öppna ytterligare ett tiotal Willys Hemma och minst sex stora Willys. - På rekordkort tid har vi öppnat 37 Willys Hemma och responsen från kunderna är mycket bra, säger Tommy Kvist, VD Willys Hemma. Nykomlingen Willys Hemma AB är ett fristående dotterbolag inom Axfood och butikerna ska, genom att finnas i bostadsområden och centrala lägen, möta upp kundernas behov av att kunna handla billig mat. Butikerna riktar sig i första hand till kundgrupper som av olika anledning inte vill eller kan ta sig till ett externt centrum för att handla. Målet är att kedjan ska bestå av ca 120 butiker vid utgången av 2005. Axfoods stora lågprisbutiker som oftast ligger i mer externa stadslägen har också en stark expansion. Bara i år har Willys öppnat i Örebro, Strängnäs, Södertälje, Älmhult, Märsta, Sollentuna och Malmö med mycket positivt mottagande av konsumenterna. Willysgruppen omfattar idag 62 stycken butiker och omsätter ca 8 miljarder kronor. - Willys affärsidé är tillhandahålla Sveriges billigaste matkasse och vår framgång bygger på välfyllda butiker med bra sortiment i kombination med mycket låga priser, säger Anders Strålman, VD Willys AB. Matkassen handlas minst 15 procent lägre på Willys än i genomsnittsbutiken i Sverige och butikskedjan har samma prissättning i hela Sverige. För ytterligare information, kontakta: Anders Strålman, VD Willys AB, tel 031-733 31 01, 0708-37 88 37 Tommy Kvist, VD Willys Hemma AB, tel 031-733 31 35, 0705-21 29 69 Kenneth Wall, presschef Axfood AB, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Övrig info: www.willys.se och www.axfood.se [REMOVED GRAPHICS] Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 32 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/28/20020628BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/28/20020628BIT00280/wkr0002.pdf