Nomineringskommitté

Nomineringskommitté Axfood AB:s huvudägare har utsett en nomineringskommitté med uppgift att framlägga förslag om antal styrelseledamöter och styrelsens sammansättning vid bolagsstämman den 23 april 2003. Nomineringskommittén har följande sammansättning: Hans Dalborg, ordförande Antonia Ax:son Johnson Lars Otterbeck Inge Bäckström Axfoods styrelseordförande, Göran Ennerfelt, är adjungerad till nomineringskommittén. För ytterligare information, kontakta: Kenneth Wall, informationschef Axfood AB, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 32 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/23/20021023BIT01280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/23/20021023BIT01280/wkr0002.pdf