Ny HR-chef utsedd i Axfood AB

Ny HR-chef utsedd i Axfood AB Helena Molinero har utsetts till ny HR-chef inom Axfood AB. Helena Molinero kommer närmast från en tjänst som internkonsult i HR- strategiska frågor inom SEB Nordic Retail and Private Banking. Helena har en lång karriär inom SEB där hon jobbat med HR i olika funktioner sedan 1996. - Jag brinner för att "matcha" själva affärsstrategierna med de mjukare HR-delarna. Det finns en oerhörd kraft att frigöra ur människors vilja att göra ett bra jobb och att må bra, säger Helena Molinero. Helena Molinero kommer att ingå i Axfood AB´s företagsledning där hon ansvarar för koncernens kompetens- och ledarutveckling samt ledarförsörjning. Hon tillträder tjänsten den 9 december. För ytterligare information, kontakta: Bodil Eriksson, vVD och informationsdirektör Axfood AB, tel 08-553 998 17, 0706-296 634 Kenneth Wall, informationschef Axfood AB, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 32 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/07/20021004BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/07/20021004BIT00720/wkr0002.pdf