Nya styrelsemedlemmar nomineras till Axfood AB

Nya styrelseledamöter nomineras till Axfood AB Till bolagsstämma i Axfood AB den 23 april har nomineringskommittén föreslagit omval av Göran Ennerfelt, Antonia Ax:son Johnson, Marcus Storch, Gösta Törnroth, Peggy Bruzelius, Annika Åhnberg samt Mats Jansson. Vidare föreslår nomineringskommittén nyval av Maria Curman och Gunnar Söderling. Maria Curman är VD i Bonnierförlagen och President i Bonnier Books. Maria Curman var tidigare bl a VD för Sveriges Television. Gunnar Söderling har arbetat inom Svenske Nestlé sedan 70-talet och är idag Vice President för Nestec Ltd, ett bolag inom Nestlékoncernen. Ytterligare information kring föreslagna styrelseledamöter kommer att finnas tillgänglig vid bolagsstämman den 23 april. För frågor, kontakta: Göran Ennerfelt, Styrelseordförande, Axfood AB, telefon 08-701 61 00 Bodil Eriksson, vVD Axfood AB, telefon 08-553 998 17, mobil 0706-29 66 34 Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00040/wkr0002.pdf