Nytt namn och ny design för Hemköps egna produkter

Hemköps egna märkesvaror lanseras nu i ny design under nya namnet "Hemköp". De första produkterna med den nya utformningen kan redan nu handlas i Hemköps butiker. Målet är att ha 750-800 artiklar i hyllorna 2005. De omarbetade egna märkesvarorna ska bidra till Axfoods mål att andelen egna märkesvaror ska stå för 15% av omsättningen vid slutet av 2005.

Hemköps Vårt eget-produkter får ny design under namnet "Hemköp" och antalet egna märkesvaror ska tredubblas. Hemköpsprodukterna är kvalitetsmässigt jämförbara med marknadsledande produkter men erbjuds till ett 10-15 procent lägre pris. De egna märkesvarorna ger en bättre bruttomarginal än leverantörers märkesvaror och skapar därmed lönsamhet samtidigt som konsumenten kan handla kvalitetsprodukter till ett lägre pris.

- Med Hemköps egna produkter kan vi erbjuda kunden ett prisvärt alternativ till märkesledaren inom hela Hemköps bassortiment, säger Lennart Andersson, VD Hemköpskedjan. De omarbetade egna märkesvarorna ska bidra till Axfoods mål att öka andelen egna märkesvaror till 15% av omsättningen 2005.

Den nya produktdesignen ska spegla ett nytt modernare Hemköp. De nya förpackningarna har en egen designlinje, och är med andra ord ingen kopia av marknadsledaren. En del av förpackningen ska täckas av en svartvit bild på vanliga människor som hittats bland Hemköps stamkunder. Den andra delen består av ett produktfotografi i färg.

Idag finns 250 artiklar med namnet "Vårt eget". Målet är att ha 750-800 Hemköpsartiklar i hyllorna 2005.