Nytt namn och ny design för Hemköps egna produkter

Nytt namn och ny design för Hemköps egna produkter Hemköps egna märkesvaror lanseras nu i ny design under nya namnet "Hemköp". De första produkterna med den nya utformningen kan redan nu handlas i Hemköps butiker. Målet är att ha 750-800 artiklar i hyllorna 2005. De omarbetade egna märkesvarorna ska bidra till Axfoods mål att andelen egna märkesvaror ska stå för 15% av omsättningen vid slutet av 2005. Hemköps Vårt eget-produkter får ny design under namnet "Hemköp" och antalet egna märkesvaror ska tredubblas. Hemköpsprodukterna är kvalitetsmässigt jämförbara med marknadsledande produkter men erbjuds till ett 10-15 procent lägre pris. De egna märkesvarorna ger en bättre bruttomarginal än leverantörers märkesvaror och skapar därmed lönsamhet samtidigt som konsumenten kan handla kvalitetsprodukter till ett lägre pris. - Med Hemköps egna produkter kan vi erbjuda kunden ett prisvärt alternativ till märkesledaren inom hela Hemköps bassortiment, säger Lennart Andersson, VD Hemköpskedjan. De omarbetade egna märkesvarorna ska bidra till Axfoods mål att öka andelen egna märkesvaror till 15% av omsättningen 2005. Den nya produktdesignen ska spegla ett nytt modernare Hemköp. De nya förpackningarna har en egen designlinje, och är med andra ord ingen kopia av marknadsledaren. En del av förpackningen ska täckas av en svartvit bild på vanliga människor som hittats bland Hemköps stamkunder. Den andra delen består av ett produktfotografi i färg. Idag finns 250 artiklar med namnet "Vårt eget". Målet är att ha 750-800 Hemköpsartiklar i hyllorna 2005. Allt för Hälsan, Stockholmsmässan 14-16 februari Hemköp finns med på Stockholmsmässan Allt för Hälsan, 14-16 februari i monter A03:40. I montern visas ett urval egna märkesvaror. En av Hemköps modeller som har gett ett Hemköps hushållspapper ett ansikte, kommer också att finnas på plats. För ytterligare information, kontakta: Mats Bejmyr, Chef Egna märkesvaror/support, tel 08-553 99 354, 0705-48 48 81 Anna-Karin Lingham, Designansvarig, Axfood, 08-553 99 650, 070-662 69 20 Lennart Andersson, VD Hemköp, tel 023-589 01, 070-305 89 01 Kenneth Wall, Informationschef, Axfood, tel 08-553 99 820, 0703-124 122 Bilder och övrig information: www.axfood.se Hemköp står för kvalitet, hälsa och miljö. Överskådliga butiker erbjuder hög service med ett stort utbud av mat- och färskvaror samt manuell betjäning. Hemköps ca 100 butiker omsätter drygt 6 miljarder SEK och finns på 70 orter i landet. Hemköp ingår i Axfood AB som bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt franchisekonceptet Spar. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 33 miljarder kr. Antalet årsanställda är drygt 8 000. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. Hemköpsartiklarna har tagits fram av Axfood och de första artiklarna med omarbetad design är följande: Olivolja 50 cl Delikatessmargarin 500g (ny produkt) Delikatessmargarin 1000g Lättmargarin 500g Lättmargarin flytande 500 ml Päronsaft 1,5 liter Lättdryck citron 2 dl Lättdryck päron 2 dl Lättdryck äpple 2 dl Lättdryck fläder 2 dl Äppelcider 63 cl (ny produkt) Päroncider 63 cl (ny produkt) Äppelcider 150 cl Päroncider 150 cl Chips sourcream & onion 300g (ny produkt) Chips lättsaltade 300g (ny produkt) Chips grill 300g (ny produkt) Bryggkaffe mellanrost 500g (ny produkt) Kokkaffe mellanrost 500g (ny produkt) Majskorn 340g (ny produkt) Rödbetor 540g Wokmix asiatisk 600g (ny produkt) Wokmix classic 600g (ny produkt) Broccoli 1kg (ny produkt) Crunchy naturell 750g (ny produkt) Crunchy russin 750g (ny produkt) Hushållspapper vitt 4-pack (ny produkt) Hushållspapper natur 4-pack (ny produkt) Toalettpapper vitt 6-pack (ny produkt) Toalettpapper natur 8-pack (ny produkt) WC-rent original 750 ml (ny produkt) WC-rent citron 750 ml (ny produkt) Allrent original 1,5 l Allrent citron 1,5 l Tvättsåpa 1 l Maskindisktabletter 25st (ny produkt) Maskindisksmedel 1 kg Tvättmedel vittvätt 850g (ny produkt) Tvättmedel vittvätt 1900g (ny produkt) Tvättmedel kulörtvätt 850g (ny produkt) Tvättmedel kulörtvätt 1900g (ny produkt) Sköljmedel koncentrerat mango/lime 750 ml (ny produkt) Sköljmedel koncentrerat sommar 750 ml (ny produkt) Sköljmedel koncentrerat original 750 ml (ny produkt) Sköljmedel original 2 l (ny produkt) Sköljmedel mango/lime 2 l (ny produkt) Hushållsmedwurst tunna skivor 200g Salami tunna skivor 200g Skinka kokt tunna skivor 200g Skinka rökt tunna skivor 200g Skinka kokt skivad 190g Skinka rökt 190g Congnacsmedwurst skivad 190g Hushållsmedwurst skivad 190g Salami skivad 190g Prickig korv skivad 190g Potatissallad 1000g Potatissallad 400g Potatissallad med vitlök 400g Mimosasallad 400g Mimosasallad 200g Rödbetssallad 400g Räksallad 200g Skagenröra 200g Färsk pasta tortellini skinka och ost 250g Färsk pasta nötkött och chili 250g Färsk pasta fettuccine naturell 250g Färsk pasta fettuccine spenat 250g Färsk pasta fettuccine tomat och vitlök 250g Färsk pasta tagliolini naturell 250g Färsk pasta lasagneplattor naturell 200g Bacon 140g Köttbullar 1 kg Köttbullar 500g Köttbullar 350g Varmkorv 360g Wienerkorv 300g Wienerkorv 900g Prinskorv 300g Prinskorv 900g Lunchkorv 400g Lunchkorv 800g ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030214BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030214BIT00390/wkr0002.pdf